Gleid
Gleidshop
Kocostar
It's never too late

Jóga v kanceláři I. část - "esemeskový krk"

Víte, kolik váží vaše hlava? Pokud ne, tak si představte, že hlava váží přibližně 4,5 kg a tvoří 8% celkové hmotnosti našeho těla. Tato váha balancuje na krčních obratlích a zatěžuje páteř. Navíc si my nevhodných chováním ještě zátěž zvyšujeme. Jak? Například neustále ohnutou hlavou, když jí předkláníme k mobilnímu telefonu, tabletu, notebooku a dalším zařízením. Také při čtení knih v leže, mytí nádobí a dalších denních činnostech přetěžujeme krční páteř předkláněním.

pixabay.com

 

 Zdravotníci identifikovali nový fenomén a diagnostika je na světě - tzv. „esemeskový krk“, má název i v angličtině “text neck“. Víte, že původní váha 4,5 kg se při nevhodném předklonu hlavy, a to jen o 15 stupňů, zvýší na neuvěřitelnou zátěž 12 kg! Navíc tím snižujete i vaší dechovou kapacitu minimálně o 30%.

 

Jak si pomoci od nadměrné zátěže?

Začněte postupně krok za krokem. Krátký návod vám teď nabízím k zvážení a využití v každodenním životě.

První krok je ten, že se budete pozorovat, v které situaci hlavu příliš předkláníte. Pak začněte nešvary odstraňovat tím, že se budete snažit tyto pohyby vůbec nedělat.

 

Druhý krok můžete začít tím, že budete jinak manipulovat s mobilním telefonem. Začnete ho méně brát do ruky a neustále kontrolovat příchozí e-maily a zprávy. Tím si navíc zajistíte i účinný digitální detox. Takže místo 100x za den, budete k němu sklánět hlavu jen 10x denně. Pokud je vaše závislost na chytrém telefonu už hraniční a omezení nejste sami bez cizí pomoci schopni zvládnout, držte mobilní telefon v úrovni očí, když ho budete používat. Možná vzbudíte zájem okolí, ale na druhé straně pomůžete své páteři.

 

Třetím krokem je zařazení krátkých cviků v průběhu dne. Nemůžete se vymlouvat na zaneprázdněnost, protože níže uvedené cviky můžete použít kdekoliv, kdykoliv… stačí jen chtít.

  • Začněte mírným kýváním hlavou ve tvaru půlkruhu ze strany na stranu. Pak vystrčte bradu dopředu a zase zasuňte zpět – jako když zasouváte šuplík.
  • Další cvik začněte s uchem u jednoho ramene, s výdechem přesuňte hlavu tak, aby se dotýkala ramene na druhé straně. S nádechem se vraťte s hlavou nazpět.
  • Pak můžete pokračovat kýváním hlavou, nejprve ano, ano a pak ne, ne.
  • Pak zakruťte hlavou okolo osy těla – co největší kruh, začněte s nádechem v základní pozici, pohled vpřed a s výdechem ukončete s pohledem dopředu.
  • Procvičte také ramena – kroužením vpřed, vzad, zdviháním nahoru, dolů.
  • Nakonec si udělejte z prstů na rukách mírným ohnutím hrabičky a poklepejte si pokožku hlavy (pod vlasovou částí) zepředu dozadu a zpět. Tím si oživíte energii v této části těla.

Všechny cviky zopakujte minimálně 5x.

 

Čtvrtý krok bude asi nejpříjemnější – na tom se budete totiž podílet pouze pasivně. Vyhledáte fyzioterapeuta nebo maséra. Masáž případně rehabilitační cvičení bude určitě účinný prostředek k uvolnění napětí v oblasti šíje.

Poslední pátý krok bude naopak od vás vyžadovat sebe disciplinu a vytrvalost. To doporučení zní – začněte praktikovat jógu! Ale nezapomeňte, pouze trvalé a dlouhodobé cvičení vám může pomoci.

 

A ještě jedno ujištění závěrem – pokud vám při cvičení tzv. „křupe“ v kloubech a obratlích, neděste se. Tento zvuk potvrzuje, že vaše tělo reaguje na uvolnění, začíná se  promazávat kloubním mazem i v místech, kde již dlouho nebyl, a tím chrání obratle a klouby před opotřebením. Zvuk způsobují plyny, které se pohybem roztahují a vytváří tyto zvuky.

Takže po tomto zjištění vám už nic nebrání začít s nápravou nevhodných návyků. Přeji vám hodně úspěchů a vytrvejte!

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články
Denně si čistíme zuby minimálně 2x a každý ví, že čím déle, tím lépe. Tak si přečtěte jaká chemie se nám během čištění dostává do těla!
13.9.2016

Už nesladíte kávu ani čaj? Už nepotřebujete kofolu ani malinovku na uhašení žízně v horkých letních dnech? Už jste si zvykli na přijímání většího množství bílkovin, nebo alespoň víte, kde je najdete? Už jste objevili to kouzlo endorfinů po krátké svižné procházce? A už jste si všimli, že jste si toho vlastně ani nevšimli, ale kalhoty vám začínají být najednou volnější? :)

20.8.2018
Jistě je smysluplné pečovat o pozemské tělo a snažit se ho udržovat v čistotě a zdraví. Zároveň bychom však měli pečovat i o svou duši, neboť schopnost seberealizace, plnohodnotný život a další aspekty našeho bytí jsou závislé na duševním zdraví. V článku se zaměříme na to, co se pod tímto pojmem skrývá a na možné projevy psychických problémů.
21.3.2018
V tomto článku se zaměříme na nejrizikovější látky, jež můžeme nalézt ve složení kosmetiky. Mezi nejškodlivější přísady se řadí konzervanty, neboť většina z nich je zjevně jedovatých. Avšak v kosmetických prostředcích můžeme nalézt i mnohé další ingredience, jež mohou mít nepříznivé dopady na lidské zdraví.
13.12.2017