Gleid
Gleidshop
Kocostar
It's never too late

Vyzkoušejte rychlou relaxaci v průběhu dne, uleví se vám

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

pixabay.com

 

V dnešním rychlém tempu bychom měli tělu dopřát více relaxace a uvolnění. Už několik minut denně stačí, abyste znovu začali vnímat své tělo a zajistili si i psychickou rovnováhu. K józe patří i relaxační cvičení. Obvykle se provádí v rámci začátku a ukončení lekce. Rychlou relaxaci však můžete provozovati mimo praktikování jógy. Z vlastní zkušenosti vím, že pomáhá i pokud se naučíte zařazovat uvolňovací cviky mezi různé činnosti v průběhu dne. 

 

Nejdříve několik zásad, než se pustíte do cvičení. Doporučuje se cvičit se zavřenýma očima, tak budete lépe vnímat pohyby a relaxační účinky. Cviky provádějte pomalu a plynule, pouze tak se mohou vyvinout nové vzorce chování pro svaly. Nepřekračujte hranice svých možností. Cvičení je nutno provádět pravidelně a vytrvale.

 

Nejvíce zatěžované jsou následující části našeho těla a na ty bychom se měli při protahování a cvičení zaměřit:

Kompenzace pro naše oči -  dopřejte očím teplo, třete dlaněmi o sebe tak dlouho až budou teplé, pak je přiložte ve formě misek na oči. Zhruba po 2 minutách ruce sundejte a oči pomalu otevírejte. Několikrát zamrkejte a zakružte očima ve směru hodinových ručiček.

Uvolněte si napětí v čelistech – položte si prst na bradu a začněte pohybovat bradou do stran. Pak ústa pomalu otevírejte a zase zavírejte. Zkuste si uměle vytvářet veselé grimasy – tím si zlepšíte i náladu. Především úsměv v různých variantách má léčebné účinky na tělo i na duši. Nakonec si pomocí ukazováků promasírujte okolí čelistí.

 

Teď si názorně ukážeme, že cvičit lze opravdu při každé příležitosti, takže výmluvy na nedostatek času nejsou relevantní.

Můžete začít na procházce v přírodě. Cvičení zahrnuje jak relaxaci, tak regeneraci. Začněte vnímat svoje ramena, párkrát s nimi zakružte. Pak se zaměřte na šíji a také zakružte hlavou na jednu i na druhou stranu. Při chůzi našlapujte z prstů na paty a obráceně. Uchopte něco do ruky (klacek, kámen) a posilujte prsty stisknutím a uvolněním. Cestujte očima po vrcholcích stromů, dolů, zaostřujte na vzdálené a blízké předměty. Zkuste jógový krok: na 4 doby nádech - jeden krok, na 4 doby výdech - druhý krok.

 

Další cviky můžete vyzkoušet u sledování televize. Využijte dobu reklamních spotů k pohybu. Opět můžete použít tzv. zoomování – zaostřování pohledu na vzdálené a blízké předměty. Mobilizujte nohy – kroužením kotníků na obě strany, sevřete prsty na nohou a potom je zase roztáhněte. Ve stoje zkuste přenášet váhu nejprve na paty a potom na špičky. Pokud máte problém s rovnováhou, přidržujte se nábytku nebo stěny. V sedě začněte bubnovat rytmicky dlaní do stehna a stejně tak bubnujte chodidlem do země (buď špičkami nebo naopak jen patou). Opřete se o židli, trup zůstává narovnaný a kývejte jednou nohou volně vpřed a vzad, pak nohy vyměňte.

 

Nemusíte zahálet ani během ranní toalety, využijte příležitost a procvičte si tělo. Při čištění zubů se pohupujte v bocích vpřed a vzad a pak do stran. Následně můžete pánví zakroužit. Promasírujte si klouby na rukou. Udělejte kroužek jednou a pak druhou nohou, kdo má problém se stabilitou, přidržuje se umyvadla. Sevřete prsty na rukou i na nohou a rychle uvolněte. Vzpažte ruce nad hlavu a protáhněte se vzhůru. Několikrát podřepněte a opět se narovnejte. Na závěr zatřeste uvolněně rukama, nohama, vytřeste ze sebe všechnu rozespalost a ranní neobratnost.

 

To bylo jen pár příkladů, jak uvolnit napětí a harmonizovat si organizmus během dne. Pokud se naučíte svému tělu dát i relaxaci a radost z pohybu, odvděčí se vám dobrou a bezbolestnou službou.

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články

Už nesladíte kávu ani čaj? Už nepotřebujete kofolu ani malinovku na uhašení žízně v horkých letních dnech? Už jste si zvykli na přijímání většího množství bílkovin, nebo alespoň víte, kde je najdete? Už jste objevili to kouzlo endorfinů po krátké svižné procházce? A už jste si všimli, že jste si toho vlastně ani nevšimli, ale kalhoty vám začínají být najednou volnější? :)

20.8.2018

Nadpis dělá článek. Dobré vědět. Není to úplně informace, díky které zhubnete (ani vy ani já), nicméně bez knedlíku by v tomto případě možná nebylo čtenáře. A dnešní povídání by o ně nemělo přijít jen kvůli tomu, že bych se vás snažila lákat na salát.

23.10.2018

Víte o tom, že schopnost harmonicky zvládat napětí a uvolnění je největším problémem 21. století? Skutečnost, zda žijeme zdravě a cítíme se dobře, závisí rozhodující měrou na tom, jestli se dokážeme uvolnit. Napětí a uvolnění jsou přirození protihráči a tyto stavy jsou biologicky propojeny. Sportovní aktivita sice pomáhá uvolňovat fyzický i psychický stres, ale pro cílené “přepnutí“ na relaxaci a uvolnění jsou zapotřebí jiné techniky – jóga, qi-gong , meditace a další. Pozor, jsou ale účinné jen tehdy, pokud je praktikujeme dlouhodobě. Relaxace a meditace jsou v buddhistické tradici běžný pojem a součástí každodenního života.

29.4.2019
Přírodní nebo syntetický? Vitamín nebo konzervant? Každý den nebo dvakrát za rok?
24.4.2017