Gleid
Gleidshop
Šperky
Eshop Gleid

Nejezte míň, jezte líp! #2 a prospěte se!

Už nesladíte kávu ani čaj? Už nepotřebujete kofolu ani malinovku na uhašení žízně v horkých letních dnech? Už jste si zvykli na přijímání většího množství bílkovin, nebo alespoň víte, kde je najdete? Už jste objevili to kouzlo endorfinů po krátké svižné procházce? A už jste si všimli, že jste si toho vlastně ani nevšimli, ale kalhoty vám začínají být najednou volnější? :)

pixabay.com

 

 Pokud jste si z minulého článku vzali alespoň jedinou věc – a ne k srdci, ale k přemýšlení - tak svůj účel splnil. Pokud se vám povedlo za 3 týdny změnit – zlepšit - jedinou věc, udělali jste právě ten první krok ven z komfortní zóny, který se počítá. A vůbec vás nemusí znepokojovat, že to byl tak malý krok. Velkých skoků jsme si všichni užili až až a vždycky nás vrátily jen zpátky (zpátky do Tesca pro Milku… ale vy víte jakou, tu 300 gramovou!)

Tak jo... jsme dospělí, chválit je důležité, ale taky motivovat. Takže - poplácejte se po ramínku, běžte se projít, dejte si sklenici vody s citrónem a potom si můžeme připomenout zase další důležité body. Vezměme to trochu z jiného konce a pojďme si ve zkratce projít základy spánkové hygieny.

 

Proč je spánek při hubnutí důležitý?

Pro většinu lidí je spánek časem, kdy se jejich tělo nehýbe, nemá žádný výdej a není proto důležitý. Opak je pravdou. Ve spánku je tělo velmi aktivní – zatímco vy spíte, ono pracuje. Obnovuje organismus a provádí jakousi „údržbu“. A na tu potřebuje 7-8 kvalitního spánku. Zdůrazňuji KVALITNÍHO. Určitě už víte, že byste neměli usínat u televize, počítače nebo mobilu (těžký život bez seriálu na dobrou noc!). Pokud do 2h do rána sedíte u počítače nebo zrovna musíte počkat, jak dopadne 4. díl vaší oblíbené série Dextera (na Jste to, co jíte už nikdo nekouká), usínáte ve 3h a o půl 7 už vám zvoní budík, není to úplně optimální stav (mírně řečeno).

 

Nechci tím říct, že kdo půjde dnes pozdě spát, probudí se o 10 kilo těžší. Nicméně když se na celou věc podíváme trochu důkladněji, začnete možná spánku přikládat větší důraz než doteď. Vy spíte a tělo produkuje, kromě jiného, hormony, kromě jiných, leptin. Leptin je králem hormonů – řídí další hormony, dokonce i náš mozek. Pokud bychom jedli podle toho, co nám radí leptin, nejspíš bychom nepotřebovali ani chytré knihy, ani chytré nutriční poradce. Sám se totiž postará o to, aby váš mozek včas stihl vydat signál „Mám hlad“ (takový signál může vyvolat i reklama na KFC, co si budem…) a „Mám dost“ (…ale ještě nám zbyla bábovka od babičky, no přece se to nevyhodí). Snižuje chuť k jídlu a zvyšuje množství vydané energie. Rovnice je v tomhle případě jasná: málo spánku = málo leptinu = chutě, chutě, chutě (a věřte mi, že váš mozek nebude prahnout zrovna po salátu s okurkou).

O spánku by se nedal napsat článek, ale román. A dlouhý. A to by vás nebavilo. Můžete se jít místo čtení spisů o spánku projít, nebo proběhnout a vzít si z dnešního povídání úplné základy k popřemýšlení:

 

Lidé, spěte!

 

Pro ty z vás, kteří mají ještě minutku, to můžeme trochu rozvést:

- nedostatek spánku negativně ovlivňuje fungování vašeho těla, které potřebuje dostatečné množství kvalitního spánku (7-8h) pro obnovení procesů a produkci hormonů (hlavně leptinu, který ovlivňuje pocit sytosti – budete mít proto tendenci přijmout méně kalorií = méně koblížků = více buchet na břiše),

- před usínáním se snažte vyhnout veškeré elektronice, choďte spát zhruba ve stejný čas, usínejte v místnosti kde je šero, ticho a nižší teplota (já vím, taky máme teď v bytě celkem saunu).

Pojďme si to říct narovinu. Pokud od teď začnete místo 4h spát 7h, nejspíš nezhubnete 15 kilo za týden. Bohužel. Taky už jsem to jednou googlila, protože mi to přišlo jako docela dobrá dieta, ale prý ne. Taky jsem to zkoušela (co kdyby, žejo) a …ne. Ale už víme, že redukci tuků ovlivňuje plus minus stotisíc věcí - váš příjem, výdej, psychika, okolí, genetika, počasí, zprávy, můj pes, Milka v akci,… a SPÁNEK. Musíme se proto zaměřit na více oblastí, protože jde vše ruku v ruce. Takže se běžte projít a pak dobrou noc J

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Podobné články
Během dne použijeme v průměru 15 kosmetických přípravků, které mají různé účinky na náš organismus, ale co víc, vzájemně spolu reagují!
30.4.2016
Běh je společně s chůzí nejpřirozenější pohyb člověka. Při běhu zapojujeme do práce velké množství svalů najednou, což je pro tělo relativně hodně namáhavé v daném okamžiku, ale na druhou stranu velice pozitivní ve výsledku.
20.2.2017

Do kuchyně, na mastičky i čaje - byliny, neboli léčivé rostliny se využívají v kuchyni i k domácímu léčení od nepaměti. Pojďme si přiblížit některé z nich, které by vám doma jisto-jistě neměly chybět.

17.1.2019

Mnozí se snaží vyhýbat cukrům. Někteří se třeba rozhodnou, že budou hubnout a začnou kvůli tomu hlídat cukry. Jiní se zase někde dočtou, jak hrozně nezdravý je cukr. Je tomu ovšem skutečně tak? O tom se dočtete v tomto článku. Zaměříme se v něm i na nejlepší alternativy bílého cukru.

22.11.2018