Gleid
Gleidshop
Šperky
It's never too late

Jóga v kanceláři - V.část - Jak na protažení čelistí?

Dnes se naučíme uvolnit si napětí v čelisti. Víte, že žvýkací svaly jsou nejsilnější svaly v lidském těle a mohou vyvinout tlak až 100 kg na centimetr čtvereční? V relaxaci nejde o jejich posilování, ale o to, udržet je pružné, aby při jídle čelist nenarážela na svojí horní hranici rozevření – to je mimochodem přibližně 5 centimetrů. Cviky na aktivaci a pohyblivost čelistí byste měli doplňovat její masáží.

pixabay.com

 

Na co byste měli během cvičení dbát?

V sedě dochází k intenzivnějšímu uvolnění svalů. Nepřekračujte tedy přirozené rozpětí čelistí!

Cvičení začněte protažením svalstva. Mírně otevřete ústa, palec pravé ruky umístěte uprostřed horní čelisti tak, abyste mohli vyvíjet tlak na čelist směrem nahoru, současně zahákněte prostředník levé ruky do dolní čelisti a vyvíjejte mírný tlak dolů. Tlak vyvíjejte jen do příjemného natažení čelistí, vždy natáhněte a uvolněte, cvik opakujte alespoň 5x.

 

Dalším cvičením si aktivujete čelistní kloub. Při tomto cvičení posunujte spodní čelistí doprava, doleva, plynulým pohybem ze strany na stranu. Pro lepší koordinaci pohybu si položte ukazováček ruky na bradu a vnímejte rozsah pohybu brady. Cvičte s mírně otevřenými ústy a cvik opakujte 4x na každou stranu.

 

Nakonec si zkuste pozici „lva“ z jógy. Spočívá v tom, že otevřete do široka ústa, nadechnete se a s výdechem vypláznete jazyk daleko z úst. Cvik opakujte 3x.

 

Na závěr si akupresurou uvolněte svalstvo

Spojte ukazováček a prostředník na obou rukách k sobě a špičky prstů přiložte na žvýkací sval na spodní čelisti. Několikrát silně zatlačte do čelisti – v délce cca 5 sekund. Poté na 10 sekund uvolněte stisk a opakujte celkem 5x.

 

Cviky na uvolnění čelistí by měli provádět především lidé, kteří musí při svém zaměstnání hodně mluvit – lektoři, učitelé, pracovníci call - center. Navíc i permanentní stres přispívá k tenzi žvýkacích svalů. Také byste měli sledovat, zda neskřípete zuby. Pokud vaše zuby vykazují mírné stopy opotřebení, pak pozorujte, zda ve stresu nebo vypjatých situacích nezatínáte zuby nebo jimi neskřípete. Tento zlozvyk rozhodně nepřispívá k uvolnění čelistí a dá se vědomým pozorování odstranit.

I tak nepatrná část našeho těla, jako je čelist, dokáže znepříjemnit váš život. Proto zkuste tyto jednoduché cviky a uvidíte, že se vám nesmírně uleví. 

foto-redaktor

Bc. Ilona Bartovská

jóga, cvičení, TČM

Ilona je pedagogický pracovník, práce s mládeží je jejím celoživotní posláním, které jí naplňuje a baví. Ve svém volném čase se věnuje různým sportovním aktivitám a také dobrovolnické činnosti – práci se seniory, které učí prstovou jógu a cvičení na židlích. K józe se vztahuje i její další mimopracovní aktivita – výuka tzv. Office jógy – zdravotní cvičení pro pracovníky v kancelářích. Má vystudovanou psychologii a pedagogiku a absolvovala také mnoho dalších kurzů ze sportovní a komunikační oblasti. Najdete u ní články plné odborných průzkumů, výzkumů, statistik, poznatků propojené do denní praxe, které vedou k vašemu seberozvoji.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články
Pro lidi, kteří se nepohybují v lékařském prostředí, může být pojem genderová (sex-specific) medicína něčím, o čem v životě neslyšeli. Není ani divu. Letos to bude teprve 10 let, kdy Světová zdravotnická organizace vydala oficiální pokyny, které vyzývají veškerý zdravotnický personál k respektování rozdílů v projevech nemocí a jejich léčbě u mužů a žen a k zajištění spravedlivé péče pro obě pohlaví.
18.6.2018

Milí čtenáři, je před námi jaro a určitě mnoho z vás zajímá, co vás čeká v oblasti lásky, proto jsem vytvořila tarotovou předpověď, abych vám na tuto otázku zodpověděla. Časově je tento text sestaven přibližně na březen až červen. Snažila jsem se pojmout tuto předpověď i formou určitého doporučení, abyste se vyvarovali chyb.

1.3.2019
Uvažovali jste někdy o tom, nakolik je v pořádku časté užívání umělých hmot a pití nápojů z PET lahví? K tomu jsme leckdy doslova nabádáni reklamními kampaněmi, při nichž třeba na plakátech vidíme někoho pít minerálku z PET lahve, což má údajně zlepšovat zdraví. Přitom nejenže dochází k uvolňování škodlivin z umělých hmot do nápojů, ale určité součásti obalu zreagují s ve vodě přítomnými minerály. Takže takováto kapalina nás ani nepročistí, ani nám minerálka z PET lahve moc minerálů nedodá! V článku se zaměříme na rizika plastů.
31.7.2018

Mnozí se snaží vyhýbat cukrům. Někteří se třeba rozhodnou, že budou hubnout a začnou kvůli tomu hlídat cukry. Jiní se zase někde dočtou, jak hrozně nezdravý je cukr. Je tomu ovšem skutečně tak? O tom se dočtete v tomto článku. Zaměříme se v něm i na nejlepší alternativy bílého cukru.

22.11.2018