Gleid
Gleidshop
Pondělní radost II.
Sérum

Chcete mít pružnější tělo a klidnější mysl? Cvičte jógu!

Natáhněte nohy rovně před sebe. Nohy a trup svírají pravý úhel. Záda jsou rovná, pohledem miřte před sebe, ruce složte volně v klíně. Zhluboka dýchejte. Pozor znovu na záda – nehrbit se, ramena jsou volně svěšená od uší. Vydržte 5 minut. Nebo 3? Minutu? Že už to bolí? Tento sed je jednou ze základních jógových pozic (říká vám něco slovo asána?), o které byly zmínky už ve starých indických spisech. Dandasána. Pro mě daleko těžší cvičení než dřepy s výskokem, angličáky nebo plank. A právě v tom je to kouzlo jógy. Můžete být vytrvalí, rychlí nebo dřepovat skoro se sto kily. Když vás ale někdo posadí na 5 minut do rovného sedu, bude to dost bolet.

pixabay.com

 

 Dokázala bych vysypat z rukávu základy silového tréninku, nebo bez čeho se neobejde intervalové cvičení. Ale jóga? Jóga je neskutečně komplexní systém, ze kterého si každý ukousne právě to, co potřebuje. Většina lidí hledá v dnešní době jógu kvůli bolavým zádům, kvůli slíbenému duševnímu klidu nebo proto, že si Anča z práce zaplatila měsíční kurz. Nezáleží na tom, co vás k tomuhle cvičení přivedlo, ale prosím, nepřestávejte. Přidejte si hodinu jógy týdně ke své zažité rutině, ať už děláte nebo neděláte jakýkoli sport.

 

 

Pokud vám duchovní splynutí nic neříká, nevadí. Pokud na druhou stranu necvičíte kvůli břišnímu pekáči, ale abyste si vyčistili hlavu, nevadí. Krása jógy je v tom, že každému nabídne přesně to, co potřebuje, a pak už je jen na vás, kam se až necháte zavést. Sami možná přijdete na to, že spíš než výdrž v planku je pro vás výzvou naučit se při cvičení pořádně dýchat... Nebo že jste sice nikdy necvičili pro ploché bříško, ale najednou jste klidnější a zároveň mnohem pevnější. Každý důvod, který vás k józe dovedl, s sebou nese výsledek navíc.

 

Často slýchám názor, že je jóga protahování spíše než cvičení... opak je pravdou

Je ve vašem hledáčku spíše klidnější typ jógy? Zkuste hatha jógu. Ashtanga nebo power jóga jsou svižnější - nebojte se, že byste se při nich nezapotili :)

Jednou z věcí je, že se k pokročilým asánám opravdu musíme dopracovat, a to jde samozřejmě ruku v ruce se zpevněním svalstva. Při cvičení se velmi efektivně zapojují svaly celého těla, a co je důležitější, hluboký stabilizační systém (HSS). V dnešní době totiž není výjimkou, že i trénovaní jedinci nemají zpevněný střed těla, což může být velkou překážkou pro budoucí zlepšování formy i provedení cviků, nehledě na to, že zpevněný HSS nepotřebujeme jen při cvičení, ale hlavně v běžném životě. Co nám ale klasické posilování nedá, je stimulace vnitřních orgánů, celkového oběhového systému a biologických procesů. Střídající přetlak a podtlak v jednotlivých asánách nám dostane okysličenou krev na místa, kam by se jinak dostala jen problematicky. Nastavením této rovnováhy uvnitř těla se dostane energie přesně tam, kam má. Rozjedete zadřený vlak, a pokud se k tomu ještě naučíme správně dýchat do břicha a jíst, věřte mi, že kila půjdou dolů.

 

Nikdy bych o sobě neřekla, že jsem jogín nebo že se jóga stala mojí duchovní cestou. Nicméně, má u mě v životě důležité místo, protože mi vždy včas připomene, že přirozené pohyby jsou pro naše tělo tou nejlepší volbou. Ukáže mi čistotu pohybu a možnosti, o kterých se mi v posilovně může jen zdát. Zklidní všechno okolo už jen proto, s jakou úctou se k ní přistupuje. 

A že je jóga jen pro ženy? To říkají muži jen proto, že moc dobře ví, jak náročné můžou jógové asány být :)  

Proto prosím, cvičte jógu. Jednou týdně? Třeba. Ale prosím, cvičte jógu a dbejte na to, aby se s láskou předávala dál. Pro bolavá záda i pro bolavé duše.

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články
Po měsíci jsme tu zpět s výsledky a dalším měřením. Pojďte se s námi podívat na to, jak vypadá opravdový proces hubnutí - správný proces hubnutí. Se všemi strastmi a úskalími dnešní doby.
31.8.2017
Rozhodně nepatřím mezi typy žen, jež se ráno probudí s pozitivní náladou, stihnou jógový pozdrav slunce, oblečou si svou (pro mě téměř) dětskou velikost oblečení, obují vysoké podpatky, které jim dodají na sex appealu a vyrazí vstříc pracovním úspěchům. Moje ráno je naprosto odlišné. Sotva potřetí zaklapnu budík, vylezu celá rozlámaná a rozcuchaná z postele a snažím se o rychlou ranní hygienu. Zděsím se, když ručička váhy nezadržitelně směřuje k trojcifernému číslu. Takže si místo letáků s nabídkou zlevněného másla zjišťuji aktuální otevírací dobu nejbližší posilovny. Nakonec, proč bych nemohla začít s hubnutím ještě před začátkem nového roku? Leden bude ve znamení přeplněných fitness center, zatímco teď zejí prostory prázdnotou. Víte ale, jaká lekce je pro vás ideální? Na své si přijdou milovníci dynamických forem, bojového umění i spojení mysli a ladného pohybu.
6.11.2017

Naše tělo rozumem nepřelstíme!

4.1.2018

Už nesladíte kávu ani čaj? Už nepotřebujete kofolu ani malinovku na uhašení žízně v horkých letních dnech? Už jste si zvykli na přijímání většího množství bílkovin, nebo alespoň víte, kde je najdete? Už jste objevili to kouzlo endorfinů po krátké svižné procházce? A už jste si všimli, že jste si toho vlastně ani nevšimli, ale kalhoty vám začínají být najednou volnější? :)

20.8.2018