Gleid
Gleidshop
Sexy vlny difuzérem?

Chcete mít pružnější tělo a klidnější mysl? Cvičte jógu!

Natáhněte nohy rovně před sebe. Nohy a trup svírají pravý úhel. Záda jsou rovná, pohledem miřte před sebe, ruce složte volně v klíně. Zhluboka dýchejte. Pozor znovu na záda – nehrbit se, ramena jsou volně svěšená od uší. Vydržte 5 minut. Nebo 3? Minutu? Že už to bolí? Tento sed je jednou ze základních jógových pozic (říká vám něco slovo asána?), o které byly zmínky už ve starých indických spisech. Dandasána. Pro mě daleko těžší cvičení než dřepy s výskokem, angličáky nebo plank. A právě v tom je to kouzlo jógy. Můžete být vytrvalí, rychlí nebo dřepovat skoro se sto kily. Když vás ale někdo posadí na 5 minut do rovného sedu, bude to dost bolet.

pixabay.com

 

 Dokázala bych vysypat z rukávu základy silového tréninku, nebo bez čeho se neobejde intervalové cvičení. Ale jóga? Jóga je neskutečně komplexní systém, ze kterého si každý ukousne právě to, co potřebuje. Většina lidí hledá v dnešní době jógu kvůli bolavým zádům, kvůli slíbenému duševnímu klidu nebo proto, že si Anča z práce zaplatila měsíční kurz. Nezáleží na tom, co vás k tomuhle cvičení přivedlo, ale prosím, nepřestávejte. Přidejte si hodinu jógy týdně ke své zažité rutině, ať už děláte nebo neděláte jakýkoli sport.

 

 

Pokud vám duchovní splynutí nic neříká, nevadí. Pokud na druhou stranu necvičíte kvůli břišnímu pekáči, ale abyste si vyčistili hlavu, nevadí. Krása jógy je v tom, že každému nabídne přesně to, co potřebuje, a pak už je jen na vás, kam se až necháte zavést. Sami možná přijdete na to, že spíš než výdrž v planku je pro vás výzvou naučit se při cvičení pořádně dýchat... Nebo že jste sice nikdy necvičili pro ploché bříško, ale najednou jste klidnější a zároveň mnohem pevnější. Každý důvod, který vás k józe dovedl, s sebou nese výsledek navíc.

 

Často slýchám názor, že je jóga protahování spíše než cvičení... opak je pravdou

Je ve vašem hledáčku spíše klidnější typ jógy? Zkuste hatha jógu. Ashtanga nebo power jóga jsou svižnější - nebojte se, že byste se při nich nezapotili :)

Jednou z věcí je, že se k pokročilým asánám opravdu musíme dopracovat, a to jde samozřejmě ruku v ruce se zpevněním svalstva. Při cvičení se velmi efektivně zapojují svaly celého těla, a co je důležitější, hluboký stabilizační systém (HSS). V dnešní době totiž není výjimkou, že i trénovaní jedinci nemají zpevněný střed těla, což může být velkou překážkou pro budoucí zlepšování formy i provedení cviků, nehledě na to, že zpevněný HSS nepotřebujeme jen při cvičení, ale hlavně v běžném životě. Co nám ale klasické posilování nedá, je stimulace vnitřních orgánů, celkového oběhového systému a biologických procesů. Střídající přetlak a podtlak v jednotlivých asánách nám dostane okysličenou krev na místa, kam by se jinak dostala jen problematicky. Nastavením této rovnováhy uvnitř těla se dostane energie přesně tam, kam má. Rozjedete zadřený vlak, a pokud se k tomu ještě naučíme správně dýchat do břicha a jíst, věřte mi, že kila půjdou dolů.

 

Nikdy bych o sobě neřekla, že jsem jogín nebo že se jóga stala mojí duchovní cestou. Nicméně, má u mě v životě důležité místo, protože mi vždy včas připomene, že přirozené pohyby jsou pro naše tělo tou nejlepší volbou. Ukáže mi čistotu pohybu a možnosti, o kterých se mi v posilovně může jen zdát. Zklidní všechno okolo už jen proto, s jakou úctou se k ní přistupuje. 

A že je jóga jen pro ženy? To říkají muži jen proto, že moc dobře ví, jak náročné můžou jógové asány být :)  

Proto prosím, cvičte jógu. Jednou týdně? Třeba. Ale prosím, cvičte jógu a dbejte na to, aby se s láskou předávala dál. Pro bolavá záda i pro bolavé duše.

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví
Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Podobné články
Zhubnout, zesílit, zdravě žít? To je otázka, která mnohé z nás provází celý život. Jaro je období, kdy si ji klademe snad ještě častěji, než během roku.
30.4.2016
Rok 2017 se nesl pod vládou ohnivého Kohouta a pro většinu lidí byl ve znamení prudkých změn. Ohnivý Kohout se nás totiž snažil naučit držet se praktických a ověřených cest a vedl nás k tomu, abychom si nejprve „zametli před vlastním prahem“. Neboť si libuje v pořádku, spolehlivosti a řádu věcí. Co nám ale přinese energie zemského Psa a rok 2018?
19.1.2018

Mnozí se snaží vyhýbat cukrům. Někteří se třeba rozhodnou, že budou hubnout a začnou kvůli tomu hlídat cukry. Jiní se zase někde dočtou, jak hrozně nezdravý je cukr. Je tomu ovšem skutečně tak? O tom se dočtete v tomto článku. Zaměříme se v něm i na nejlepší alternativy bílého cukru.

22.11.2018

Natáhněte nohy rovně před sebe. Nohy a trup svírají pravý úhel. Záda jsou rovná, pohledem miřte před sebe, ruce složte volně v klíně. Zhluboka dýchejte. Pozor znovu na záda – nehrbit se, ramena jsou volně svěšená od uší. Vydržte 5 minut. Nebo 3? Minutu? Že už to bolí? Tento sed je jednou ze základních jógových pozic (říká vám něco slovo asána?), o které byly zmínky už ve starých indických spisech. Dandasána. Pro mě daleko těžší cvičení než dřepy s výskokem, angličáky nebo plank. A právě v tom je to kouzlo jógy. Můžete být vytrvalí, rychlí nebo dřepovat skoro se sto kily. Když vás ale někdo posadí na 5 minut do rovného sedu, bude to dost bolet.

20.11.2018