Gleid
Gleidshop
Pondělní radost
It's never too late

Nejezte míň, jezte líp! #5 a dejte si knedlik!

Nadpis dělá článek. Dobré vědět. Není to úplně informace, díky které zhubnete (ani vy ani já), nicméně bez knedlíku by v tomto případě možná nebylo čtenáře. A dnešní povídání by o ně nemělo přijít jen kvůli tomu, že bych se vás snažila lákat na salát.

pixabay.com

 

DEJ SI KNEDLIK! (čtete dál? Super!) Tento postup při snaze shodit pneumatiku či dvě silně nedoporučuji. Účelem dnešního článku je vyvrátit předsudky, které se nám dostaly pod kůži kvůli mylným informacím a špatným dietám, které toho byly důsledkem. Dneska už dávno všichni víme, že ta pneumatika se nás nepustí, když budeme zobat listy hlávkového salátu místo pořádné snídaně. Nicméně, slovo salát v nás často evokuje spíše negativní pocity, vlastně už skoro dostáváme hlad a jsme pro jistotu podráždění z nedostatku sacharidů, a to jsme si ještě ani žádný nenaordinovali. Ono je to tak – není salát jako salát. Pokud chceme vzít rozum do hrsti, začít jíst tak, aby naše tělo kvetlo a nestávala se z něj guma stejně jako z uleželých hranolek od Mc, musíme se naučit, že salát není sprosté slovo.

 

salát, magazín gleid

 

Co si představíte vy, když se řekne salát? Hlávku zeleniny nebo misku plnou různobarevných zelených listů, kousky ovoce, ořechů, zálivku z olivového oleje a plátky mozzarelly? První možnost prostě vypusťte :) Salát je super skvělé, rychlé jídlo, do kterého se vejdou všechny makroživiny, barvy a vůně a kromě fast foodů ho nemůže nikdo zprznit a udělat z něj kalorickou bombu.

Když vaříte svíčkovou, moc se na ní vyřádit nemůžete. Jakmile ale děláte salát, můžete nekonečně improvizovat, kombinovat nezkombinovatelné a neustále objevovat nové chutě. Nejsou to přece jen listy... a není to přece jen zelené.

Nevytvořím vám recept na sobotní salátek a nedělní slavnostní zeleninovou mísu. Od toho je tu google, kde najdete milion receptů. Chtěla bych vám jen podat pomocnou ruku – aneb co dát do domácího knedlíku, to asi víte (já teda asi ne).

 

– a co do domácího salátu?

Základ je jasný: listy salátů – v každém obchoďáku nebo zelenině najdete nejrůznější možné saláty, které stojí za to mezi sebou kombinovat. A nejsou jen zelené!

Ovoce a zelenina – jasně, papriky, rajčata a okurky, to jsou stálice (čerstvá? grilovaná? Pokaždé jiná!). Zkuste ale sáhnout po něčem hravějším – nastrouhejte mrkev, červenou řepu, přidejte artyčok, chřest, klidně hrušku, granátové jablko, hroznové víno, jablko nebo mandarinku. Nejen zelenina do salátu patří.

Bílkoviny jsou kámoš! To už ví každé malé dítě. Takže po čem sáhnout dál je jasná volba – sýry, šunky, maso, tofu, tempeh, cizrna, fazole, ořechy, ryby, vejce.

Tuky jsou taky kámoš. Olivy, další ořechy, zakapat olivovým olejem (nebo jak by chutnal kokosový?).

Jakou přílohu zvolíte, je na vás. Ale pravdou je, že k salátu hned nemusíte přikusovat jen kaiserku. Klidně tam vmíchejte rýži (na thajský způsob?), čočku, jáhly, pohanku, brambory... co jen máte rádi. Hlavně si ho pak ozdobte, třeba klíčky, ať si můžete udělat stylovou fotku na instagram. To pak vůbec chutná!

 

salát, fík, recept, magazín gleid

 

Kolem a kolem – salát není sprosté slovo, salát plný bílkovin a zdravých tuků, a navíc... děsně dobře chutná!

Dobrou chuť!

foto-redaktor

Aneta Černá

sport a zdraví

Anet potřebuje k životu cvičení, jógu a smích. V jídelníčku ovoce, zeleninu a někdy... někdy prostě čokoládu! A vždycky vám o tom všem ráda napíše - abyste společně našli motivaci nejen k pohybu, ale i zdravé a vyvážené stravě.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články

Mnozí se snaží vyhýbat cukrům. Někteří se třeba rozhodnou, že budou hubnout a začnou kvůli tomu hlídat cukry. Jiní se zase někde dočtou, jak hrozně nezdravý je cukr. Je tomu ovšem skutečně tak? O tom se dočtete v tomto článku. Zaměříme se v něm i na nejlepší alternativy bílého cukru.

22.11.2018
Dalo by se říct, že je zázračný, spolehlivě pomůže při nachlazení, a když ho budete mít doma, nebudete muset při prvním příznaku rýmy a kašle běžet do lékárny.
2.5.2018

Jógická filozofie praví, že: „Prána je souhrn všech energií obsažených v tomto vesmíru.“ Prána je rozrůzněná energie projevující se nějakým způsobem. Všechno, co se v našem vesmíru pohybuje, je projevem prány: díky práně vane vítr, vzniká zemětřesení, dopadá sekyra, vzlétá letadlo, exploduje hvězda a filozof uvažuje. Prána je univerzální. Žijeme v oceánu prány, v němž každá živá bytost je vír. Jogíni tvrdí, že charakteristickou vlastností života je přitahovat k sobě pránu, uchovávat ji a proměňovat, aby působila na vnitřní prostředí i ve vnějším světě.

21.6.2019
Že ke slunění potřebujeme kromě plavek a ručníku také krém s UV filtrem, to ví dnes snad každé malé dítě. Plavek i ručníků jsou na výběr spousty, ale jak je tomu s opalovacími krémy? Je šetrná volba, jak tělo chránit a přitom si na tělo nenanést fajnový chemický koktejl?
22.6.2016