Gleid
Gleidshop

Gleid
Shop

Droga zvaná cukr. Dejte pozor na to, čím sladíte!

Z vědeckých výzkumů vyplývá, že pokud nahradíte sladkosti jídlem bez cukru a s menším obsahem kalorií, projeví se u vás apatie, stres, úzkost a dokonce abstinenční příznaky. Závislost na cukru je spojena s řadou zdravotních problémů a zbavuje se jí hůře, než závislosti na cigaretách.

 

Co je tedy bílé zlato, zvané cukr?

Cukr je základní stavební jednotkou rostlin a z rostlin se také získává. Největším zdrojem je cukrová řepa a cukrová třtina. Mohlo by se zdát, že pokud je cukr z přírodních zdrojů, potom je zdravý a není se čeho obávat. Pojďme se na něj, ale podívat zblízka.

 

Z chemického hlediska je cukr sacharóza, disacharid, složený z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Je to velmi stravitelná potravina s velkým množstvím energie a téměř bez jakýchkoli živin. Cukr je velmi dobře rozpustný ve vodě – při pokojové teplotě se v 1 litru vody rozpustí 2kg cukru. A těchto vlastností se využívá k výrobě většiny nealkoholických nápojů – konzumujeme tak skrytý cukr. Jeho chuť je pro nás přitažlivá a výrobci potravin ho přidávají i tam, kde bychom ho nečekali.

 

Zkusme společně spočítat, kolik skrytých kostek cukru spořádáme během jednoho dne:

Koblížek 5 kostek,

100g musli 8 kostek,

Activie nápoj 8 kostek,

3dcl pomerančový nektar 7 kostek,

Sušenky Orea 7 kostek,

1,5l Korunní voda pomeranč 11 kostek,

Snickers tyčinka 6 kostek,

0,5l Coca-Cola 14 kostek,

Obědový salát s dresingem 4 kostky.

Celkem 69 kostek skrytého cukru. Jestliže jedna kostka váží 5 gramů, zbaštili jsme 345 gramů cukru, ani o tom nevíme.

 

Cukr je pro naše tělo nezbytný, ale nadbytečné kalorie z něj se ukládají do tukových zásob a jejich nadměrná hodnota vede k civilizačním chorobám, jako je obezita, vznik zubního kazu, urychluje stárnutí, poškození tkání volnými radikály, či cukrovka 2. typu.

 

Jak z toho ven?

Máme na výběr: cukr, glukózo-fruktózový sirup, umělá sladidla, přírodní sladidla.

 

Glukózo – fruktózový sirup – levnější než cukr, má větší podíl fruktózy, zvyšuje množství tuku v játrech, nepůsobí v centrech nasycenosti jako glukóza, což vede ke konzumaci většího množství jídla!

 

Umělá sladidla kalorická – sorbitol, manitol, sukralóza, isomalt, xylitol, jsou z přírodních zdrojů

 

Umělá sladidla nekalorická – synteticky vyrobená, neobsahují glukózu ani fruktózu, netloustne se po nich ani se netvoří zubní kaz, ale jejich dopad na lidský organismus je mnohem větší. Nejhorší jsou cyklamáty, v USA jsou zakázány pro svoji karcinogennost, způsobují záněty močového měchýře.

 

Kde najdeme nebezpečné cyklamáty?

Barevné limonády, Coca-Cola light, čaje LOYD, šumivé vitamíny, Korunní koření Svařák a všude tam, kde jsou použita barviva, protože cyklamáty je stabilizují.

 

Aspartam – nebezpečný pro organismus trpící fenylketonurií, způsobuje silné bolesti hlavy, břicha, alergie. Je nevhhodný pro děti.

Kde ho najdeme?

Žvýkačky Orbit, Menthos, Hanácká kyselka, Kofola, jogurty Jogobella, čaje LOYD, poháry Kunín

 

Sacharin – velmi nebezpečný!

Účinek umělých nekalorických sladidel je sporný. Jsou sladké, ale protože nepůsobí v mozku v centrech sytosti jako glukóza, organismus si říká o další příjem potravin.

 

Jak se chemickým cukrům vyhnout?

Nepoužívat cukr, jíst potraviny přirozeně sladké – ovoce, a když už musím sladit, tak med, nebo cukr a vyhnout se umělým sladidlům.

 

            

foto-redaktor

Ing. Ivana Tobiášová

inženýr chemie
Profil
Sdílejte na Facebooku
Diskuze

Pro přidávání kometářů do diskuzí se prosím přihlašte.

Ještě nemáte účet? Zaregistrujte se.

Podobné články
img-článek

Ženy se dnes do fitness bát nemusí!

12.5.2016 Gleidvideo Celý článek
img-článek

Emoční tuk, proč některým lidem nejde zhubnout?

17.5.2017 Celý článek
img-článek

Chcete lépe spát nebo mít harmonický vztah? Zařiďte si ložnici podle Feng Shui

15.11.2017 Celý článek
img-článek

Ve fitness by měli vědět o vašem zdraví!

1.9.2016 Celý článek