Gleid
Gleidshop
Pondělní radost II.
It's never too late

Ulevte svému tělu po hodování a naordinujte si "den tekutin"

V ledu je skvělé dát si tzv. "Den tekutin" a ulevit tak svému tělu, pročisti ho a nechat chvilku odpočinout. Jak na to podle praktické ayurvédy radí naše redaktorka Iva Georgievová. 

pixabay.com

 

Krátké upozornění - jedná se o přírodní preparáty, které si připravujete z vlastních zdrojů a na vlastní nebezpečí. Nenahrazují léky a reakce je podle okolností a akutního zdravotního stavu, který já nemohu předvídat.

 

Den tekutin v zimě

Vhodná tekutá a plnohodnotná strava je pro nás lépe stravitelná, trávicí oheň má tím pádem prostor pro uklízení připraveného odpadu (odvodnit, ponížit tuky, snížit cukry).

Zvláště v zimě mě osobně den plný teplých tekutin a jídel velmi vyhovuje a chutná.

Pokud je to možné, celý den máme tekutou stravu složenou např. z teplé převařené vody, čajů (KKF- kumín, koriandr, fenykl, nebo jen fenyklový či kmínový), jablečného kompotu a polévky. Den tekutin je možné si zařadit do týdenního cyklu. Nehladovíme, jen používáme určité suroviny a je důležité, aby nás jídlo a pití zahřálo a uklidnilo. Zima je náročnější na naši psychiku a zdraví. Pokud budete den tekutin držet, volte suroviny, které mají prospěšný dopad na naše zdraví. Mají snížený obsah lepku, či jsou bezlepkové, vlákninové a mají větší zastoupení živin. Cibuli a česnek volte opatrně, dle svého zdravotního stavu - leckdo může trpět pálením žáhy, problémy se žlučníkem nebo vředovými obtížemi, hemeroidy, ekzémem a zbytečně by tyto zdravotní patálie tato ostřejší zelenina podpořila.

 

Jaké suroviny nejlépe volit na polévku:

Ječné kroupy, basmati rýži, quinou, pohanku, jáhly, ovesné vločky (ideálně jemné a s klíčky) a červenou čočku.

Ze zeleniny použijeme zejména kořenovou, dále kapustu a velmi vhodné je použít sušenou celerovou a petrželovou nať, přidat kmín, bobkový list, pískavici a zeleninu krátce orestovat na ghí.

 

Jak by mohl takový den tekutin vypadat?

 

Ranní pití

Jako první pijeme ráno vodu s citrónem a medem, voda se převaří nejlépe v konvici, až lehce vychladne, přidáme pár kapek citrónu a med. Tato tekutina pomáhá správnému vyprazdňování, celkově zlepšuje naše trávení a pomáhá člověku udržet rovnováhu. Je možné pít i pouze převařenou a teplou vodu.

 

 

Pití přes den

Čaj KKF - 1 lžička kumínu, 1 lžička koriandru, 1 lžička fenyklu, vše převařit asi s 1,5 litrem vody.

Čaj na správné trávení, zlepšení činnosti ledvin, na celkovou očistu a při potížích s močovými cestami.

 

nebo

 

Horká voda – jakožto kúra. Požijte vodu dobré kvality.

Minerální voda není nutná, protože minerály se během vaření vyloučí. Pokud se obáváte, že máte ve vodě více chlóru, nechte vodu odstát (stačí přes noc), nebo přidejte do vařící vody plátek čerstvě nakrájeného a oloupaného zázvorového kořene (váže toxiny, a proto by se po uvaření vody neměl jíst). Kdo má však akutní potíže s vředy, nemůže použít čerstvý zázvor, protože by se měl vyhnout všemu ostrému. Někomu dělá velmi dobře, když přidá do vody trošku kardamomu, který také patří mezi příbuzné rostliny, ovšem více uklidňuje nežli zázvor.

Voda by měla být vařena asi 10 minut, tím je lehce stravitelná. Chemická analýza této vody ukazuje, že vodní molekuly, jež jsou normálně spojeny v klastrech (molekulární systém) počtu od 8000 do 10000 molekul, po vaření obsahují klastry už jen 1 nebo 2 molekuly. Tím je uvařená voda „řidší“, může snadněji proniknout stěnami střev, membránami buněk a dostane se na všechna místa v těle až k nejmenší buňce. Pozitivní účinek vaření vydrží asi dvacet hodin. Proto můžete ráno vodu převařit a pak ji udržovat horkou v termosce.

Pijte po celý den každou půlhodinu horkou vodu. Voda by měla být natolik horká, abyste ji mohli pít (můžete ji nejdříve trochu ofouknout, abyste si nespálili jazyk). Někdy má člověk, zejména v prvních dnech, potřebu častějšího pití. Také chodí častěji na toaletu, tělo se pročišťuje.

 

nebo

 

Kmínový čaj - ten pomáhá odvodnit, pročistit játra po těžší nemoci nebo náročné léčbě, snižuje záněty, pomáhá snížit cukr v krvi.

Kmín jako takový je bohatý na železo, kterého bývá zejména v zimě ve stravě méně.

Kvalitní kmín převaříme s vodou a teplý čaj pijeme během dne.

 

nebo

 

Fenyklový čaj - ten pomáhá při trávicích obtížích, snižuje plynatost, říhání a uklidňuje.

Kvalitní  fenykl převaříme s vodou a teplý čaj pijeme během dne.

Semena fenyklu zlepšují naše zažívání, zbavují křečí a plynatosti. Podpoří naši psychickou odolnost a zvyšují vitalitu. Fenykl podporuje tok mléka u kojících matek. Naše babičky, ale i maminky ho používali jako základní suroviny pro přípravu dětského čaje na zlepšení trávení, snížení bolestí bříška a na celkové zklidnění.

 

 

Snídaně, svačina

Pokud vám stačí polévka, použijte pouze tu. Pokud ne, máte například tyto dvě možnosti

 

- Sladká kaše

Lze použít pohankové vločky, jemné ovesné vločky s klíčky, amarantové vločky (bohaté na bílkoviny a neobsahují lepek). Sladit lze javorovým sirupem nebo tř. cukrem. Pokud přidáme a vaříme s jablky je kaše přirozeně sladká, nebo lze přidat sultánky, nedávat oříšky. Do kaší přidávejte kardamom, skořici, popřípadě hřebíček, ghí.

Místo mléka je možné použít mandlové nebo kokosové kvalitní mléko, lze ředit s vodou

 

- Slaná varianta - čočková slaná kaše

1 hrnek loupané červené čočky, jemné kari (nemusíte ho dávat), sůl, tymián či saturejka,voda, 1 lžička olivového oleje. Krátce vaříme a kaše je na světě.

 

 

Polévka

Ječná kroupová polévka

(uvedené množství je asi na 1,5 až 2 litry polévky)

1 petržel, 1 mrkev, ¼ kapusty, 1/3 celeru, 1/3 pórku,

zelená petrželka, zelená nať celeru,

majoránka, 4 pepře, 2 zrnka nového koření, kmín,

2 bobkové listy,

Solčanka, sůl,

1 hrnek ječných krup,

½ hrnku jemných ovesných vloček s klíčky,

ghí, pískavice

 

Na ghí necháme osmahnout nakrájenou zeleninu, kromě zelené natě, celeru, zelené petrželky a majoránky. Zalijeme vodou, přidáme ostatní ingredience kromě majoránky- tu dáváme až těsně před koncem vaření.

Pokud vás ječné kroupy hodně nadýmají, dejte místo nich pohanku a přidejte do vaření ještě saturejku.

 

Jablečný kompot

Zralá jablka oloupeme, zbavíme jádřinců a nakrájíme na menší kousky. Spolu se skořicí, hřebíčkem, kardamomem a třtinovým cukrem dáme vařit do hrnce, mírně podlijeme vodou. Chvilku povaříme a rozlijeme do misek. Dle našeho zdravotního stavu můžeme použít i trošku ghí ( posiluje nervovou soustavu, uklidňuje, dodává vitalitu, pomáhá přibrat).

Pokud možno použijeme jablka dobré kvality (nechemická).

 

Čaj z jablečných slupek - na zahřátí a uklidnění

Nasušené nebo čerstvé slupky z jablek, skořice, hřebíček, kardamom, třtinový cukr.

 Slupky můžeme nasušit (já je krájím i s kouskem dužiny jablka). 

Nasušené nebo čerstvé slupky dáme i s kořením do vody a necháme přijít do varu. Chvilku vaříme, necháme odstát, přecedíme, přisladíme. Voňavý čajíček, krásně zahřívá, uklidňuje, odvodňuje a pomáhá správné funkci ledvin.

 

Jablka - pomáhají snížit hladinu cholesterolu, mají vysoký obsah vlákniny. Stabilizují hladinu cukru v krvi, posilují cévy, zejména slabé žíly. Obzvláště bohaté na živiny je slupka jablka (hořčík, karoteny, železo). Ne všem budou dělat dobře syrová jablka, někomu může vadit jejich kyselost a určitá ostrost. Zkuste si z nich dělat čerstvé kompoty, nebo ze slupek jablečné čaje. Spolu s hřebíčkem a skořicí tvoří zejména v chladném počasí lék na naše nervy, zahřejí, pročistí a uklidní.

foto-redaktor

Ivana Georgievová

Ayurvéda a zdravé stravování

Iva se od roku 2006 plně věnuje předávání praktických a jednoduchých pouček vycházejících ze staré Ayurvédy a to zejména na přednáškách, konzultacích, jednodenních i vícedenních seminářích. Vydala několik knih s recepty a radami z praktické Ayurvédy. Jak pomoci svému tělu i mysli pomocí stravy? To vám prozradí ve svých článcích.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články

Ráda se vracím k zeleninovému kari a dělám ho na x způsobů. Existuje nespočet variací, podle toho jakou zeleninu doma máte. A pokaždé je to originál!

26.10.2018

Odlehčené ayurvédské recepty na období Velikonoc od naší redaktorky Ivy Georgievové.

17.4.2019

Ani vánoční ubrus na stole nám nemůže zabránit zavzpomínat na léto. I když v zimě nejčastěji sahám po horkých polévkách a jiných hřejivých "comfort foods", někdy dostanu chuť na něco lehčího, čerstvého a křupavého. Přes týden vařím jídla, která lze v práci ohřát druhý den, o víkendu potom nejčastěji zkouším taková, která je nutné jíst hned po připravení. A pokud máte doma masožrouta (jako já), můžete jednoduše vyměnit tofu za kousky kuřecího masa.

23.11.2018
V poslední době je více doporučován pařený chléb než pečený, zejména pro lidi s potížemi trávicího ústrojí. Pařený chléb je stravitelnější a šetrnější zejména pro stěny tlustého střeva.
26.7.2016
Vyhledávání
Překvapení pro vás
O nás
Otestovali jsme pro vás
Najdete nás na Facebooku
Najdete nás na Instagramu
Instagram