Když prozkoumáte jejich stránky nesnezeno.cz, zjistíte, že je to jeden z nejlepších nápadů, o kterém jste kdy slyšeli. Dává totiž smysl – pro všechny! Pro přírodu, restaurační zařízení, bistra, kavárny i pro nás, spotřebitele, kteří máme šanci ulovit skvělé jídlo za zlomek ceny.
Jak jsem se mohla dozvědět z různých článků, tenhle skvělý nápad záchrany jídla jste dalo by se říct obkoukala ve Francii. Váhala jste, zda projekt rozjet u nás, nebo jste začala okamžitě jednat?
Myšlenka neplýtvání kvalitními potravinami mě oslovila okamžitě. Neváhala jsem, spíše promýšlela kroky, jak koncept ověřit na českém trhu. V počátku jsme neměli finance na investování do vývoje aplikace, proto jsme založili facebookovou stránku, na které se neprodané porce nabízely pomocí příspěvků a lidé si je rezervovali pomocí komentářů.
Projekt získává na oblibě ohromnou rychlostí, na vašem facebooku je už více než 17.000 fanoušků a mobilní aplikaci nesnězena si stáhlo víc než 18.000 lidí. Zapojená je už více než stovka podniků...
Jak jste spokojení s vývojem projektu? Předpokládám, že cílem je dostat povědomí a zapojit podniky i z menších měst, je to tak?
Malá iniciativa se nám před očima mění v projekt, do kterého je zapojeno téměř dvacet tisíc lidí. Za půl roku jsme zachránili osm tisíc porcí kvalitního neprodaného jídla, které by jinak skončilo v koši. Připojují se k nám lidé, jež mají chuť nám pomoci a rozšířit projekt i do svých měst. Z toho máme velkou radost a těšíme se, odkud přijdou nové podněty k zapojení do projektu, jak ze strany uživatelů, tak podniků. Tedy i z menších měst :)
Kdo všechno se může zapojit a jak například čtenáři můžou pomoct?
My začali jednoduše. V bistru, které máme rádi, jsme se zeptali, zda jim zůstávají neprodaná jídla. Přátelsky jsme vysvětlili nápad, který jsme měli - před zavírací dobou se tyto porce můžou nabídnout s minimálně 30% slevou na Nesnězeno, kde je nyní komunita 20 tisíc lidí, kteří mají chuť tato jídla zachraňovat. Pokud vám tedy myšlenka dává smysl, zapojit se může opravdu kdokoli jednoduchou zmínkou v podniku nebo například mezi přáteli. Hledáme totiž jak nové podniky, tak záchranáře.
Zatím se soustředíte na hotové pokrmy, které se v podnicích nespotřebují, ale přes váš facebook nebo aplikaci nachází za pár korun své majitele. Spousta jídla - potravin - se ale vyhazuje především v obřích řetězcích a supermarketech, je ve vaší vizi do budoucna i tento směr záchrany potravin?
V první fázi nám dávalo smysl si projekt ověřit na drobných podnicích a restauracích, nyní začínáme spolupracovat s většími sítěmi provozoven. Markety a například i hotely nás čekají v dalších krocích.
Z čeho máte právě teď největší radost?
Nyní je projekt úspěšně spuštěný v Brně, Praze, Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích a mám velkou radost z toho, že díky tomuto článku a jeho čtenářům možná brzy budeme moci zachraňovat skvělá jídla i v Jihlavě. :)
Děkujeme tímto Nesnězenu za odpovědi, za to, že mají chuť a touhu něco změnit a hlavně za to, že už mění naší společnost a její vnímání.