1) Zpožděné nebo zrušené letadlo
" target="_blank">Zpožděný nebo dokonce zcela zrušený let je v dnešní době vcelku běžná věc. Letů je stále více a občas se nějaká komplikace zkrátka vyskytne. Za toto nepříjemné a občas i zdlouhavé čekání na letišti vám však v určitých případech náleží kompenzace až do výše 600 eur! Čas vám tedy nikdo nenahradí, ale finanční kompenzace, která často přesáhne samotnou cenu letenky, je taky fajn, ne?
2) Kvůli zpoždění nestihnete navazující let
V případě dlouhých letů s přestupem může i malé zpoždění způsobit velké problémy, navazující let zkrátka nestihnete a přílet do cílové destinace se může pěkně prodloužit. Zde je dobré pamatovat na to, že, jestliže chcete předejít zbytečným komplikacím, je vždy lepší rezervovat cestu jako jeden celek, v rámci jedné rezervace a s jedním dopravcem. V tomto případě vám totiž náleží kompenzace za zpoždění v cílové destinaci.
Jestliže však lety rezervujete samostatně a první zpoždění bylo nepatrné, přesto stěžejní v tom, že jste kvůli němu nestihli let navazující a reálně do cíle přiletíte o několik hodin později, finanční kompenzace vám pravděpodobně nenáleží.
Na jakou výši kompenzace máte nárok?
Výše samotné finanční kompenzace závisí na letové vzdálenosti. Čím delší je tedy vaše cesta, tím vyšší je vaše kompenzace.
-
250 € – pro lety kratší než 1 500 km
-
400 € – pro lety v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska delší než 1 500 km a pro lety mimo EU v rozmezí 1 500 km – 3 500 km
-
600 € – pro lety delší než 3 500 km
V případě, že byl let zcela zrušen, kromě výše zmíněné kompenzace máte nárok také na vrácení ceny letenky v plné výši.
Kdy máte na kompenzaci nárok a jak ji získáte?
Nárok na finanční kompenzaci je vázán několika podmínkami a výjimkami:
-
Let byl zpožděn na příletu alespoň o 3 hodiny, případně byl zcela zrušen a vy jste se tuhle informaci nedozvěděli před více než 14 dny před samotným odletem.
-
Letecká společnost má sídlo v EU nebo z území EU vzlítala.
-
Kompenzace se nevztahuje na tzv. mimořádné situace, mezi které řadíme špatné počasí nebo politickou či jinou nestabilitu země.
S posouzením vašeho konkrétního případu za účelem zjistit, zda na finanční kompenzaci máte nárok, se můžete obrátit na společnost Vaše nároky.cz, která se již od roku 2013 zabývá přesně těmito situacemi a s leteckými dopravci má bohaté zkušenosti. Vše se řeší jednoduše online, za prvotní posouzení právníkem se nic neplatí a společnosti náleží odměna až z úspěšně získaných peněz, nemáte se tedy čeho obávat, můžete jen získat. O kompenzaci můžete navíc žádat až 3 roky zpětně!
3) Zpožděné zavazadlo
K dalším častým komplikacím patří zpožděné nebo ztracené zavazadlo. Nic příjemného, ale ani zde byste neměli být ztrátový. Co tedy dělat, jestliže se opozdilo zavazadlo právě vám?
-
Nejprve na letišti neprodleně vyplňte protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel, jakmile se zavazadlo najde, bezplatně vám jej přivezou domů nebo do hotelu.
-
Za čas strávený bez zavazadla máte nárok na proplacení nezbytných nákladů, jako jsou: hygienické potřeby, oděv a jiné. Od zakoupených věcí si ponechte účtenky!
-
Jestliže se zavazadlo nenajde do 21 dní, považuje se za ztracené, v takovém případě máte nárok na finanční náhradu s veškerým obsahem.
4) Snížení přepravní třídy
Jestliže jste si zakoupili letenku do určité třídy, letecká společnost vám tuhle kategorii nemůže jen tak snížit. V případě že se tak stane, máte nároky na slevu 30-75 % z ceny letenky zpět. Obecně platí následující:
-
sleva 30% – lety do 1 500 km
-
sleva 50% – lety od 1 500 km do 3 500 km
-
sleva 75% – lety delší než 3 500 km