Gleid
Gleidshop
Pondělní radost II.
Alcina style

Je třeba zabít svého muže

Jak je člověk bláhový ve svých domněnkách, že je schopen sám ovládat svůj život. Zapomíná na to, že má nad sebou šéfa, který se řídí jinými mechanismy než myšlenkou. Jeho jméno je lidský organismus.
pixabay.com

Když známý skotský spisovatel Robert Louis Stevenson psal svou ještě proslulejší knihu Podivuhodný případ Dr. Jekylla a pana Hyda, nechal se určitě inspirovat k jejímu napsání pozorováním chování své manželky. Pokud byl dobrým divák, stačil mu k tomu jen jeden měsíc.   

Každý muž, který se v době před menstruací své partnerky pohybuje v jejím okolí, by raději dal přednost pobytu v minovém poli. To má alespoň nějaké zákonitosti. A co se mu tam může stát, dokáže docela dobře předvídat. Což se vůbec nedá říct o situaci doma.

Chování, jednání a myšlení v týdnu před pravidelně se opakujícím obdobím zdravé ženy nejlépe vystihuje slovo nevyzpytatelný. Ona si to dobře uvědomuje, a kdyby se až nelidsky neovládala, možná by se další její menstruace nemusel její partner vůbec dožít.

 

Kdo či co za to může, že se podle mužů z normální ženy stane fúrie, megera, fňukna, netykavka nebo jedubaba?

Hormony. Konkrétně látky, které produkuje nejbezpečněji uložená ženská pohlavní žláza – vaječník. Změna hladin estrogenu a progesteronu dokáže udělat divy nejenom s tělem, ale také s myšlenkami a chování všech osob ženského pohlaví. A aby toho nebylo málo, klesá i hladina „hormonu štěstí" – serotoninu a katastrofa je dokonána. V lékařských kruzích dokonce dostala svůj vlastní název: PMS – premenstruační syndrom.

 

Jak to všechno probíhá konkrétně?

Žijete si poklidný život. Nikde nic, co by stálo za výraznější stres nebo rozladění. Jdete spát s pohodou v duši a ráno se všechno změní. Začíná to už v posteli. Podíváte se vedle sebe a nevěříte vlastním očím, koho jste si to vybrala za partnera. Při představě, že by na vás šáhnul, se mírně otřepete. Pokud se dotkne vašich bolestivých prsou, jste schopna mu vykopnout zuby. Zatnete ty svoje a prcháte z lůžka rozmrzelá s tím, že vás čeká další otravný den. Možná se vám chce i brečet. Představa zdravé snídaně vás uvrhne do deprese nebo naopak vzteku, ale ještě se přemůžete a sníte ji, protože vám jde přece o postavu. Oblečení, které jste před třemi dny v pohodě dopnula, na sebe s vypětím všech sil natáhnete, ale látka na břichu je tak napnutá, že je zase s odporem a zlostí servete z těla a máte chuť je na místě roztrhat. Převléknete se do něčeho, co se vám vlastně vůbec nelíbí, a vejdete do koupelny. Tam zjistíte, že ani pravidelný peeling a krém za třetinu vaší výplaty nezabránil vyskákání několika boláků akné, z nichž jeden je z kategorie obrů a vám se ho nepodaří ani zlikvidovat, ani zamaskovat.

Intuitivně vyžadujete, aby se váš muž objevil někde poblíž, protože si nutně potřebujete ulevit. A tak se váš partner hned po ránu dozví, jak je nemožný, co ještě nezařídil a neudělal nebo co udělal blbě. Případně ho můžete zavalit neočekávaným pláčem, o jehož vědomé příčině není ani vidu, ani slechu. Existují i ženy, které v tomto období nemluví, nekřičí, nevztekají se a nepláčou. Zato se dokážou pouze zlověstně dívat. Pohledy, které na muže vysílají, signalizují kdeco. Pohoda a klid, které pánové doma vyhledávají, to ale určitě nejsou a v nejbližších dnech ani nebudou.

Vyrazíte do práce. Vaše frustrace z toho, jak vypadáte, co cítíte a co vás ještě čeká, je tak obrovská, že vám pomůže jen jedno. Pořádně se najíst. V obchodě vás vaše hormony neomylně dovedou k tomu nejsladšímu a nejtučnějšímu, co je v nabídce a vy neodoláte. Zkušenosti z minulých měsíců vás přesvědčí, že množství nemůže být zanedbatelné, protože vás čeká ještě celý den. A taky víte, že jestli se nenacpete, hrozí, že svému šéfovi nebo spolupracovníkům řeknete něco ostřejšího nebo je přímo napadnete.

Kromě toho, že se vám nic nedaří a je všechno na draka, je vám tělesně divně. Objevují se bolesti hlavy i podbřišku, břicho máte díky nadýmání jako v pátém měsíci těhotenství, voda zadržená ve vašem těle vás nepěkně zaobluje a ke všemu se přidají ještě trávicí obtíže a častější močení. Večerní zvážení vás nenechá na pochybách, co s vámi ty kopce jídla udělaly a objeví se číslo o 2-3 kg větší. Tak to musíte uznat, že to je na jednu ženskou moc. Pokud máte ještě k tomu děti, násobte vše několikrát a dostanete se k číslu k nepřežití.

 

Jak to všechno zvládnout?

Pokud nedosahují vaše nálady a projevy tělesné i duševní nějaké chorobné hladiny, které je nutné konzultovat s lékařem, je třeba k celému období přistoupit jako k normálnímu přirozenému jevu. Můžete se pokusit tělo přelstít tak, že si na kritické období naplánujete spoustu povinností, zejména mimo domov, které vám na vaše problémy „dají zapomenout".

Vaše chutě a potřebu jíst korigujte častějším pozobáváním malých porcí potravin, které máte ráda a jsou z kategorie zdraví prospěšných. Mějte připravené ovoce, zeleninu, jogurt, sýr, semínka či oříšky, kvalitní kousek šunky nebo masa, udělejte si domácí müsli nebo si upečte ovesné sušenky. Budete tak déle odolávat nájezdům na cukrárnu nebo fast food, ke kterým vás vaše tělo bude v těchto dnech ponoukat.

Běžte se projít. Alespoň půl hodiny denně. Pokud vám to bolesti dovolí, zacvičte si. Jóga vám udělá vyloženě dobře. A nemusíte ani nikam chodit mezi lidi, stačí požádat o pomoc internet.

Nebo si kupte hořčík, vápník, mangan, vitamíny skupiny B, pořiďte si přípravek s omega-3 mastnými kyselinami a zařaďte do svého jídelníčku zázvor.

 

A místo toho, abyste se odreagovávala na svém muži, který tentokrát za nic nemůže, a riskovala, že mu ublížíte více než je zdrávo, zkuste si uvařit meduňkový čaj, pusťte si vaši oblíbenou hudbu, bláznivě se roztančete, zařvěte si z plných plic, běžte kutat na zahrádku, vytáhněte nějakou ruční práci, malujte, pusťte si hezký film nebo se začtěte do oblíbené knížky.

Anebo se na všechno vykašlete a prostě těch pár dní všechno vydržte. Protože nic netrvá věčně a platí to i v tomto případě. Hladiny hormonů se zase vrátí do původního stavu a znovu se na světlo vyloupne váš opravdový naturel. Partner se probudí z nepěkného snu a vše bude, jak má být. Na tři týdny. Pak ho zase můžete skoro zabít.

foto-redaktor

Šárka Kocurková

učitelka s velkým srdcem, biolog

Šárka miluje svou rodinu, rodné Valašsko a skutečný život. Dýchá pro svou učitelskou profesi, která v ní probudila zájem o psychologii a sociologii. Najdete u ní články o lidských vztazích, plné humorných situací a rad, které jsou určeny přímo pro ženy, i témata odborná, která se snaží populární formou zpřístupnit našim čtenářkám.

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články
Snad jen cesta do neprobádaných hlubin deštného pralesa může být trochu srovnatelná se zkoumáním částí lidského mozku. Jeho zákoutí a fungování nepřestávají fascinovat lékaře, vědce i obyčejné lidi na celém světě.
25.6.2018
Naposledy jsme hovořily o významu kojení jak pro maminky, tak pro miminka, o jedinečném složení mateřského mléka a vlastně o kojení jako takovém, neboť je „staré" jako lidstvo samo…
28.11.2016

Vánoce jsou za námi a Nový rok pár kroků před námi. Mnoho lidí slaví, někteří neslaví a jdou naopak spát dříve než jindy. Skoro každý ale přemýšlí, co mu končící rok přinesl a co může očekávat v roce příštím. Mnoho žen si dává předsevzetí, že zhubne, začne sportovat nebo o sebe bude více dbát. Studenti se zase chtějí víc učit a cestovat a muži chtějí mít větší plat a svaly. Ale co děti? I s dětmi si můžeme udělat takovou rekapitulaci. Napsala jsem pro vás několik tipů jak si s dětmi udělat hezký Silvestr.

29.12.2018
Za necelý měsíc začínají velké letní prázdniny a řada z vás pojede na delší dovolenou buď po česku nebo do zahraničí osobním automobilem. Tady je pár rad, jak vůz na takovou dovolenou připravit.
13.6.2016