Gleid
Gleidshop
Kocostar
Eshop Gleid

Letní fazolový salátek

O fazolích koluje řada pomluv. Přitom si to, chudinky, vůbec nezaslouží. Jsou neuvěřitelně zdravé a při správné úpravě (a pravidelném jedení) vůbec nijak nenafukují. Sice se nikomu v létě nechce moc vařit, ale mít dostatek bílkovin se zrovna v tomhle počasí ohromně hodí – snáz se pak totiž bojuje s nezkrotnou chutí na zmrzku.

Michaela Červenková

 

Ingredience (na cca 3-4 porce):

·         400 g fazolí (nejlepší je mix bílých a jinak barevných, já použila pouze odrůdu Adzuki)

·         1 velká bílá paprika

·         ½ velké červené papriky

·         2 větší rajčata

·         ½ červené cibule

·         5 ředkviček

·         ½ salátové okurky

·         1 malá plechovka kukuřice

·         2 pl. bílého octu Balsamico

·         1 pl. olivového oleje

·         několik velkých listů bazalky

·         ½ čl. pálivé papriky

·         ½ čl. sušených jalapeños

·         1 čl. sušené petrželky

·         ½ čl. sušeného rozmarýnu nebo směsi italských bylinek

·         ½ čl. čtyřbarevného pepře

·         sůl na dochucení

 

Začneme den předem, nebo alespoň ráno předem, pokud si salát připravujeme na večeři. Jakékoliv fazole je totiž potřeba na dlooouho předtím namočit – pokud to neuděláte, budete se u plotny několik hodin s kručícím žaludkem bezvýsledně trápit a dolévat vodu do hrnce stále ještě tvrdým fazolím. Navíc vám z nich vůbec nebude dobře – fazole za syrova obsahují látky zvané lektiny, kterými byste si rozhodně nechtěli zadělat na žaludeční problémy. Namáčením zajistíme také jejich lepší stravitelnost, nebudou potom nadýmavé. Fazole tedy dáme do misky alespoň na nějakých 8 hodin (čím déle, tím lépe) je pěkně necháme máčet ve vodě. Dopřejte jim hodně vody – většinu ji vypijí a zvětší svůj objem až dvojnásobně.

Po namočení fazole slejeme, propláchneme a vložíme do vroucí vody. Pozor, další finta – fazole nesolíme, dosolíme je buď až v salátu, nebo ke konci vaření. Osolením na začátku vaření bychom snížili jejich schopnost ještě nabobtnat. Na trik s přidáním jedlé sody do vody k vařícím se luštěninám prosím taky rychle zapomeňte – sice se fazole uvaří rychleji, i když předem nebyly namočené, ale zase vlivem sody ztratí většinu vitamínu B. Fazole tedy necháme pěkně bublat na plotně na malém plamínku a mezitím si nakrájíme všechnu zeleninu na malé kostičky. Fazole průběžně kontrolujeme, přidáváme jim vodu, ale zase pozor, neochutnáváme je, dokud jsou ještě syrové – pro kontrolu měkkosti doporučuju vytáhnout jednu fazolku na kuchyňský pult a plochou stranou nože jí zkusit rozmáčknout.

Po uvaření slejeme vodu z hrnce, dáme fazole vychladit, přendáme je do misky a přidáme k nim nakrájenou zeleninu a plechovku kukuřice (dobrá je i například mexická směs kukuřice s paprikou a hráškem). Promícháme, dochutíme kořením a olejem, přidáme bílý balsamikový ocet. Čerstvé bylinky budou určitě v salátu vynikající téměř všechny, já použila bazalku.

K salátu si můžeme přidat třeba tempeh, pokud chceme, aby nás více zasytil, nebo celou směs můžeme podávat na kukuřičné tortille. Když si k fazolovému salátku dáte kvalitní celozrnný chléb, určitě neprohloupíte – přidáním obiloviny zvýšíte nutriční hodnotu luštěninového pokrmu a doplníte tak lépe důležité bílkoviny. Ale dost bylo výživových hodnot, užijte si fazole.

Dobrou chuť!

foto-redaktor

Michaela Červenková

milovnice jídla

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

← zpět
Podobné články
Neměli jste čas připravit dětem překvapení ke Dni dětí? Připravte o víkendu k snídani jejich oblíbené lívance tak trochu jinak a zdravě.
3.6.2016

Co se takhle blýsknout a připravit o víkendu pro rodinu nebo pro návštěvu něco nového, neotřelého a našim jazýčkům nepoznaného?! Zkuste quiche (slaný koláč) připravený se sezónní surovinou jakou je fenykl v kombinaci s kozím sýrem a sušenými rajčaty.

5.1.2018
Letní sezóna grilování se blíží, a vy byste chtěli zkusit něco zajímavého? Úžasná chuť fazolového burgeru vás zcela jistě nadchne!
8.6.2018

Ať už vejdete do zeleniny, potravin nebo supermarketu, snad všude v tuto chvíli najdete chřest. Ten je bohatý na vitamín C, ale i draslík a celkově působí jako přírodní antioxidant. Výborně nám pomáhá pročistit klouby a odplavit škodliviny, snižuje tuky a napomáhá snížit cukr v těle.

Proto doporučuji využít nabídky a něco dobrého si z chřestu připravit.

20.5.2019