Kde jsou, když jsme si užívali? Hromada hadříků, kabelek, ………Jakou mají hodnotu dnes? Používám je vůbec ještě dnes? Mnohdy jsou zastaralé, nemoderní či už nepoužitelné. A co když přijdu o práci, zaplatím z toho nájem?
To jsou věci, které si většina lidí, dokud se nestanou, neuvědomují. Řiďme se stále jednoduchým pravidlem 70-20-10.
70 % jsou nutné každoměsíční výdaje.
20% odložím na budoucí spotřebu.
10 % jsou moje radosti.
Odložit dvacet procent přijmu?
Přijde Vám to hodně? Toto bývá ten nejčastější kámen úrazu, lidé mají často pocit, že nemohu nic odkládat. Pak se ale něco stane a musí si vzít úvěr, neboť není kam jinam sáhnout. A najednou jde odkládat peníze pro někoho jiného a ještě za úrok pro někoho jiného. Odkládat peníze vyžaduje disciplínu a správné návyky. Vždy se mi osvědčilo nastavit trvalé příkazy, hned pár dnů poté, co přijde výplata.
Později zjistíte, že ani nepocítíte, že peníze někam posíláte, a když je potřebujete, je příjemné vědět kam sáhnout. Pokud se vám každý měsíc podaří ušetřit, začněte vytvářet čtyři typy rezerv.
- Železná rezerva – ta by měla tvořit minimálně trojnásobek (ideálně šestinásobek) měsíčních výdajů rodiny. Nepřekvapí nás pak krátkodobá nemoc, ztráta zaměstnání či nečekaná oprava auta. Doporučuji mít jakoukoli rezervu jinde než na běžném účtu, tam je vždy velkým lákadlem.
- Krátkodobá rezerva - na pravidelné větší či plánované výdaje (jako dovolená, Vánoce, hory,), které přijdou během jednoho roku
- Střednědobá rezerva – zasahuje období 5 ti let, může sem patřit: drobné změny domácnosti, svatba, narození potomka, automobil, vzdělání dětí
- Dlouhodobá rezerva - přesahuje horizont 5 ti let, sem bychom mohli zahrnout přípravu na stáří, start dětí do života, doplacení hypotéky
Středně či dlouhodobé rezervy nemusí být nadosah ihned, a tak krom běžných a spořících účtů, můžeme využít i vhodné investice do podílových fondů.
Lidé bohužel netvoří krátkodobé a železné rezervy, ale mnohdy nejprve peníze dávají do stavebních či penzijních spoření, které samozřejmě nejsou ihned na dosah a jejich předčasné ukončení je téměř vždy nevýhodné pro klienta.