Gleid
Gleidshop
Sexy vlny difuzérem?
Alcina style

Minerál, bez kterého nemůžeme žít?

O jakém minerálu bude řeč? Zinek! Mnozí ho mají zafixovaný jako minerálem krásy. Díky němu máme pevné nehty, vlasy i zdravou pleť. To ale není všechno!
pixabay.com

 

Zn

Z chemického hlediska jde o lehce tavitelný měkký kov, který se používá do kovových slitin a v galvanizačním průmyslu. Ovšem v našem těle se nachází v každé tkáni a přímo se podílí na rozmnožování a růstu buněk. Ovlivňuje také syntézu bílkovin a potřebujeme ho pro správnou funkci několika desítek enzymů.

Zinek se například stará o dostatečnou koncentraci vitaminu A v krvi, je tedy nezbytný pro náš zrak. Jedním z jeho nejdůležitějších úkolů je naše obranyschopnost, ochrana proti infekcím, nachlazení a třeba i chřipce. Dává nám do rovnováhy hladinu cholesterolu, a tak pečuje o náš kardiovaskulární systém a jeho správný chod. Co dál? Napomáhá hojení ran - ať už po úrazech nebo akné a přispívá k regeneraci svalů po zátěži.

Taky jste měli zinek spojený jenom triem - nehty - vlasy - kůže? Naše tělo je geniální stroj, vše je propojeno, navzájem se ovlivňuje a souvisí spolu. Proto je třeba mít vše v rovnováze.

 

Přírodní zdroje zinku

Zinek se přirozeně vyskytuje v mnoha potravinách. Mezi ty s největším obsahem patří:

  • dýňová a slunečnicová semínka
  • mořské plody (nejvíce Zn mají ústřice)
  • játra
  • mléko
  • luštěniny
  • zelená listová zelenina
  • meruňky 
  • houby

 

Z rostlinných zdrojů se ovšem do těla vstřebává hůře. Pokud tedy například nejíte maso nebo živočišné výrobky, je třeba zinek dodávat v doplňcích stravy. Zde dbejte na to, aby byl doplněk přírodního původu, nikoliv z lékárny, kde je převážně chemicky vyroben v laboratoři. Přírodní - látky tělu vlastní - se plně vstřebávají. Látky chemické mají vstřebatelnost malou, a tak můžete jíst zinek a efekt, který očekáváte, se vůbec nemusí dostavit.

 

Jak vypadá přebytek/nedostatek zinku

Doporučená denní dávka zinku je do 25mg. Práh toxicity zinku je velmi vysoký. K otravám zinkem může dojít po konzumaci potravin obsahujících kyseliny nebo vody z pozinkovaných nádob. Akutní otrava po jednorázovém požití např. 2 g zinku způsobuje gastrointestinální poruchy a horečku. I krátkodobý příjem zinku ve výši asi 50 mg/den vede zažívacím potížím a poruše imunity. Příjem zinku nad 25 mg/den se proto nedoporučuje.

Nedostatek zinku má mnoho projevů, může to být neplodnost, porucha sexuality a reprodukčních funkcí, kožní poruchy, vyrážky, vypadávání vlasů i neuropsychické poruchy. U dětí může dojít ke zpomalení růstu.

Opět platí všeho s mírou a od každého trochu. Pokud nekonzumujete živočišné výroby nebo se jim vyhýbáte, je třeba důležité minerály, kterým je bez pochyb i zinek, doplňovat.

 

Bez zinku bychom nerostli, nedělily by se buňky v našem těle a my lidé bychom nebyli schopni reprodukce, je to pro nás naprosto nepostradatelný minerál.

foto-redaktor

Magazín Gleid

team redaktorů

Tým redaktorů a bloggerů z našeho magazínu, kteří si přejí psát v anonymitě :)

Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Podobné články

Už nesladíte kávu ani čaj? Už nepotřebujete kofolu ani malinovku na uhašení žízně v horkých letních dnech? Už jste si zvykli na přijímání většího množství bílkovin, nebo alespoň víte, kde je najdete? Už jste objevili to kouzlo endorfinů po krátké svižné procházce? A už jste si všimli, že jste si toho vlastně ani nevšimli, ale kalhoty vám začínají být najednou volnější? :)

20.8.2018

K tomu, aby člověk zhubl, nepotřebuje pohyb. K tomu, aby člověk zhubl, nepotřebuje ani jíst zdravě. Tyhle dvě věty zní dohromady skoro tak nezdravě, jako kýbl smažených koblížků. Jenže přesně o tom to je. Honba za pekáčem buchet a mezerou mezi stehny nás žene stále o pěkných pár kroků zpět k našemu vysněnému cíli. Tak už dost. Než se vydáte na další hodinu HEATu, která Vás děsně nebaví („Jenže na těch internetech psali, že tak člověk nejvíc spaluje...“, ty tuky, já vím...), tak si chvíli sedněte a čtěte :)

19.9.2018
Pokud cvičíte tak jen tak dál, ovšem veškeré cviky je třeba provádět správně, tak se pojďte podívat, jak na to.
6.4.2018
Přiznání naší dnes asi nejslavnější sportovkyně Gabriely Koukalové znovu přitáhlo pozornost české veřejnosti, a tentokrát nejen její ženské části, k problému poruch příjmu potravy (PPP). Strach z tohoto velmi závažného psychického onemocnění může zodpovědné ženy stavět do neřešitelné situace, pokud chtějí na úpravě svých tělesných proporcí nějakým způsobem pracovat. Příčina vzniku mentální anorexie, či bulimie totiž stále není známa.
25.4.2018
Vyhledávání
Překvapení pro vás
O nás
Otestovali jsme pro vás
Najdete nás na Facebooku