Gleid
Gleidshop
Gleid

Vápník jako doplněk stravy nebo jen křída? Nenechte se ošidit!

Neznám nikoho, kdo by nechtěl mít pevné a zdravé kosti a zuby. Z tohoto důvodu pijeme hodně mléko, jíme mléčné výrobky a dopřejeme si i doplňky stravy, které obsahují vápník. Ale stačí to? Je to skutečně to nejlepší, co můžeme pro dostatečné množství vápníku v našem těle udělat?

 

Vápník není důležitý jen pro kosti!

Vápník je nejrozšířenější minerál v těle. Průměrně vážící člověk (70kg) má v těle asi 1kg vápníku. Z toho 99% vápníku je v kostech a 1% vápníku v krvi- tento poměr je stálý. Jedno procento vápníku v krvi je velmi důležité a narušení jeho hladiny v krvi svědčí o závažných zdravotních problémech. Toto stále dostupné množství vápníku v těle normalizuje nervové a svalové funkce, reguluje srdeční rytmus, podporuje vstřebávání železa, je nezbytný pro správnou srážlivost krve, kontroluje rovnováhu kyselin, přispívá k dobrému spánku a ke zdravé kůži. Vápník je uložen nejen v kostech a zubech, ale i orgánech jako je srdce, játra, mozek, plíce, slezina a svaly. Vápník neutralizuje přebytky kyseliny mléčné, která se tvoří v těle po fyzickém nebo psychickém stresu. Redukuje škodlivé účinky těžkých kovů a toxických látek a napomáhá je vytěsňovat z těla.

 

Pokud přijímáme potravou málo vápníku, nebo jej organismus špatně asimiluje (zpracovává, vstřebává), začne se vápník uvolňovat z kostí, což vede k vápenatění (kornatění) cév a k ukládání vápníku tam, kde ho není potřeba. Podobná situace může nastat, pokud se ládujeme doplňky stravy, které hlásají, že obsahují vápník, ale přehlížíme další faktory nezbytné pro správnou asimilaci a využití naším organismem.

 

K tomu, abychom si zajistili co největší vstřebatelnost a účinnost doplňků stravy s vápníkem, doporučuji dbát těchto jednoduchých pravidel:

 

  • používejte vápník v rozpustné formě – nejlépe laktátové, nebo glukonátové soli vápníku

 

  • ještě lépe je používat vápník již převedený na tekutou formu, zajistíte tak jeho maximální vstřebatelnost

 

  • vápník je dobré používat v kombinaci s hořčíkem v poměru 2:1 a doplněný o vitamín D, neboť kromě vstřebatelnosti zajistíte obranu proti roztroušené skleróze

 

Kdy je potřeba vápník dodat? 

Zvýšenou spotřebu vápníku mají lidé z průmyslových aglomerací, lidé zažívající stresy, jsou často rentgenováni, těhotné a kojící ženy. Ve stáří u nich dochází ke kornatění cév, což je způsobeno tím, že vápník není aktivizován přítomností hořčíku, vitamínu D a hormonu kalcitriolu, který se vytváří v důsledku vstřebávání vitamínu D.

 

Co říci závěrem?

Vybírejte pečlivě vše, co do svého těla posouváte. Ne vše, co na první pohled vypadá dobře a hlavně levně, je ta správná volba na cestě ke zdravému a spokojenému stáří. A pokud do těla dávat doplňky stravy, pak pouze té nejvyšší kvality, přírodní a certifikované.

 

foto-redaktor

Ing. Ivana Tobiášová

inženýr chemie
Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Podobné články
img-článek

Opravdu vás "oil pulling" zbaví zdravotních potíží?

Tuhle ayurvédskou techniku si zamilujete! Nejen že udrží zdravou a krásnou vaší ústní dutinu, ale detoxikuje c... 3.7.2018 Celý článek
img-článek

Nejjedovatější látky v kosmetice! Nepoužíváte je náhodou i vy? Podívejte se...!

V tomto článku se zaměříme na nejrizikovější látky, jež můžeme nalézt ve složení kosmetiky. Mezi nejškodlivějš... 13.12.2017 Celý článek
img-článek

Mykoza - nemilý suvenýr z dovolené

Je tu doba dovolených a letních radovánek, ke kterým patří návštěvy bazénů, koupališť, kempů a jiných míst, kd... 4.8.2016 Celý článek
img-článek

Co přinese dle karet červen 2018 aneb Změny jsou za dveřmi

Milí čtenáři, během června na vás čekají nějaké změny, které však nemusí být zrovna jednoduché. Způsobit je m... 1.6.2018 Celý článek