Dávat dětem kapesné? Ano nebo ne?

Pojem finanční gramotnost se dostává čím dál více do povědomí a vyučuje se už i na některých základních školách. To je dobře. Já si myslím, že nejvíce se děti mohou o hospodaření naučit doma a škola to má jenom doplnit a podpořit.

Obrázek: eaa57f5fe8c2e6ea288ee1320f3e11bbe0615d03
Zdroj: pixabay.com

 Snad v každé rodině děti mají k dispozici svoje peníze. Některé děti mají více peněz, jiné míň, to záleží na ekonomické situaci rodiny. Rodiče často diskutují, jak to s tím kapesným má vlastně být. Kolik peněz dát dětem k dispozici, jak často, zda si dítě peníze musí něčím zasloužit.

Prvním důležitým aspektem je domluva obou rodičů na tom, co si dítě za peníze může koupit. Oba rodiče by měli s dítětem prodiskutovat a ideálně sepsat seznam věcí, na které dítě peníze vlastně má. Pro ilustraci uvedu příklad: nákup časopisu, sladkostí, kredit do telefonu, drobnosti do školy, dárky pro rodinné příslušníky nebo kamarády. Každá rodina je jiná a udělá si to jinak, je ale dobré se na tom domluvit. V čem já spatřuji důležitost kapesného je to, že se dítě učí rozhodovat. S kapesným se velice rychle naučí počítat a musí se rozhodnout, co si může koupit a na co musí našetřit.

Jak vysoké kapesné je optimální?

To přímo navazuje na předchozí odstavec. Už víme, co si asi bude kupovat, jaké jsou jeho potřeby a naše finanční možnosti. Pokud budeme definovat, že například časopisy si dítě kupuje samo, už mu časopis nekupujeme. Dítě má peníze k dispozici a naši důvěru, že se rozhodne podle sebe. Možná se stane, že si nakoupí nějaké blbosti, ale potom nebude peníze mít. A tak to i v životě chodí. Je to jeho kapesné a rodiče by to měli respektovat.

Tak jako my spoříme třeba na dům, chalupu, automobil i děti bychom měli vést k tomu, aby měly ještě jednu pokladničku. Z této pokladničky se peníze neberou. Děti přijdou, že chtějí tablet, mobil... a to je ideální příležitost začít se učit dlouhodobě šetřit. Rodiče by měli na takovém nákupu spolurozhodovat, společně se na nákup konkrétní věci těšit, diskutovat o tom, hledat různé druhy a možnosti. Samozřejmě mohou i přispět, když chtějí. Pokud si dítě na něco takto našetří, bude si věci opravdu vážit, bude se o ni starat a jinak se k ní chovat. Je jenom na rodičích, jestli tomu věnují čas, nebo prostě přání ihned splní a věc koupí.

V jakém věku začít dávat kapesné?

Podle mě s nástupem do školy. Kapesné dětem pomůže s tím, že se budou zajímat kolik co stojí, kolik si za kapesné koupí třeba zmrzlin nebo něčeho jiného. A už počítají, jedna zmrzlina 15 korun, dva kopečky 30 korun atd.

Jak často dávat kapesné? 

Já bych doporučila na prvním stupni základní školy dávat kapesné týdně. U nás doma je výplatní termín v pondělí. Děti si to už pamatují a sami se o svoje peníze hlásí. Na druhém stupni bych se nebála dát dětem kapesné dvakrát nebo jednou za měsíc. Jsou už starší a měly by se naučit si peníze rozvrhnout.

Nebojte se toho, dejte dětem peníze, nechte je hospodařit a rozhodovat.

Reklama

Podobné články

Obrázek: 734fa43ea69da56a0070a04c4c70e5233f17a7a8
Obrázek: 9105b2f3bd3370d40323a4bcde6596d96d12bf1a
Obrázek: 9cc5cc7c799d77ed622abd1209f2d92832f594a2
Obrázek: 7ae7d0d7ed529a166f5d8f7bde799ea11f402292
Obrázek: syndrom rodičovského vyhoření