Gleid
Gleidshop
Gleid

Tyhle dobroty musíte v květnu ochutnat!

Co jíst v květnu, abychom podpořili naše tělo a cítili se skvěle? Květnové jarní recepty podle ayurvedy od Ivy Georgievové jsou tady.

pixabay.com

 

 Krátké upozornění - jedná se o přírodní preparáty, které si připravujete z vlastních zdrojů a na vlastní nebezpečí. Nenahrazují léky a reakce je podle okolností a akutního zdravotního stavu, který já nemohu předvídat.

 

Chřest

Je bohatý na vitamín C, ale i draslík a celkově působí jako přírodní antioxidant.

Zejména ženy by mohly použít sezónní možnosti chřestu na odplavení škodlivin (i z kloubů), tuků a přebytečného cukru z těla.

 

Jak ho připravit

Nejsem úplný odborník na jeho přípravu, sice si každoročně dělám čtrnáctidenní kúru, dokonce mi roste i doma, ale nemám speciální hrnec a ani škrabku.

Nejčastěji si dělám polévku, a nebo ho zapékám.

Škrábu ho jako jarní mrkev - nožem a dřevnaté konce odřezávám, snažím se kupovat co nejčerstvější, a pokud možno z Čech. Někdy mi víc chutná zelený, který se i jednodušeji loupe, někdy více používám bílý.

Nevařím ho na stojato - nemám ten správný hrnec, ale přesto chřest funguje. Jak to poznáte?

Dělám si intenzivní kúru, kdy se třeba některé dny živím zejména chřestem, a jak se vyplavují škodliviny, poznáte i na poměrně štiplavé moči. Trpím na usazování kyseliny močové v kloubech, po této kúře se mi citelně uleví. Poznáte to i při potížích s dnou, bolestí v bederní oblasti, nebo při potížích s kolenem.

Výborný je, i když potřebujete snížit množství cukru v těle a celkově splasknout.

 

Chřestová polévka

(uvedené množství je asi na 1,5 litru polévky)

Svazek chřestu, zelená petrželka, nebo libeček, ochucovadlo bez glutamanu sodného, můžete přímo do talíře přidat kvalitní tvrdý sýr (typ parmazán), olivový olej, sůl.

Chřest oloupeme a nakrájíme na kousky, zalijeme vodou a přidáme ostatní ingredience. Krátce povaříme, popřípadě před podáváním rozmixujeme.

 

Zapečené jáhly s chřestem

(recept je na 2-3 porce)

Jáhly (1 hrnek nevařených), sůl, chřest (1 svazek)

kvalitní tvrdý sýr (popř. parmazán), olivový olej.

 

Jáhly krátce povaříme, necháme dojít. Chřest oloupeme a odkrojíme dřevnatý konec, krátce povaříme. Do kameninové zapékací misky dáme jáhly, na ně poklademe chřest, sýr, dle potřeby osolíme a pokapeme olivovým olejem, zalijeme troškou vody a krátce zapečeme.

Tento pokrm je vhodný v sezóně chřestu (duben až červen), hodí se k němu mrkvový i zelný salát. Tento pokrm se hodí do očistných diet, pokud chceme splasknout, tak dáme méně sýra.

Jídlo je lehké, obnovující naše sliznice, pročišťuje a napomáhá správnému vyprazdňování.

 

 

Lassi a výroba jogurtu

Lassi je ayurvédský jogurtový nápoj.

 

Čerstvé mléko svaříme - nevhodné je nízkotučné a homogenizované. Necháme mléko zchladit asi na 40°C (já to poznám podle toho, že do mléka strčím čistý prstík a mléko nepálí), přidáme jogurt dobré kvality, na jeden litr mléka asi 2 lžíce (napoprvé si ho koupíme, později použijeme vlastní). Zamícháme a dáme do čistě vypařených uzavíratelných sklenic. Sklenice dáme k teplu a zabalíme je do deky. Nejlepší je to od večera do rána.

Vlastní lassi vyrobíme z jogurtu tím, že ho rozmixujeme, nebo našleháme s dvoj až trojnásobným množstvím vody. Očistné účinky lassi jsou docíleny čerstvostí jogurtu. Měl by být nejvýše jeden den starý. Kyselý jogurt je pro naše tělo hůře stravitelný. Já osobně se držím této poučky - lassi použiji maximálně do 48 hodin od začátku výroby. Je to téměř totožné, ale lépe si to pamatuji. Chuť lassi nesmí být kyselá. Je možné do něho přidat kmín, koriandr, bazalku, dokonce ho můžeme i osolit. Při sladké variantě třtinový cukr, skořici, kardamom, med, nebo kakao. Teplota by měla být pokojová. Nevhodné je ovoce jednoduše řečeno - tato kombinace v těle podporuje růst škodlivin. Vyšší napěnění u lassi dosáhneme tím, že použijeme ponorný mixér.

 

Účinky Lassi

Pokud hrozí vředové či zánětlivé potíže, je v teplém počasí velmi vhodné pití lassi.

Přirozeně nás zchlazuje, dá se říci, že přímo uklidňuje, chrání a obnovuje naše sliznice. V teplém počasí a při nevhodné stravě může dojít k jejich vysušování (např. sliznice žaludku, střeva), což poznáme po konci teplého období (polovina září, např. žaludeční vředy). Lassi pomohlo i v případě bolesti žaludku z důvodu pravidelného užívání léků. Pozor ovšem na dodržení doby spotřeby a lassi nesmí být kyselé, někdy se to stává, pokud není kvalitní mléko.

 

Kopřivová šťáva

Med - dle vašeho uvážení,

2 až 3 citróny, ty jsme zbavili kůry a nakrájely,

1,5 až 2 litry převařené teplé vody,

asi 1 hrst mladých kopřiv (vršků),

1 hrst meduňky.

Do skleněného či keramického džbánu (pokud ho nevlastníme tak postačí vypařená zavařovací sklenice s obsahem cca 0,7 litru) dáme postupně všechny přísady. Napěchujeme kopřivy a meduňku, zalijeme teplou, převařenou vodou (asi 50 stupňů teplou). Při zrání (1 hodina) šťáva provoní celý byt, chutná mírně jako z bezinek a je velmi osvěžující. Ředíme teplou nebo vlažnou vodou. Doporučuji vypít do 12 hodin od začátku výroby.

Tato šťáva je nevhodná pokud trpíte ekzémem, lupenkou, máte akutní vředové obtíže.

Šťáva podpoří naše pročištění, odvodní a v teplém čase osvěží.

 

Hlávkový salát s mandlemi

Může sloužit jako svačina v teplých dnech.

1 hlávkový salát, 1 nastrouhaná mrkev, 3 lžíce na sucho opražených a nasekaných mandlí.

 

Hlávkový salát natrháme, přidáme nastrouhanou mrkev a ostatní suroviny.

Nakonec přidáme zálivku.

 

Zálivka - bazalková

Vinný ocet (1 lžíce), sůl, olivový olej (1 lžíce),

med (1 lžíce), čerstvá bazalka (4-5 lístků).

 

Vše pomalu smícháme a šleháme vidličkou. Tato zálivka je opět velmi vhodná v teplém jaru nebo v létě, bazalka zklidňuje a jemně zlepšuje naše trávení.

 

 

Tvaroh s medem, lněným olejem a chia semínky

1 tvaroh, 1 lžička chia semínek,

1 lžička lněného oleje, 1 lžička jarního medu.

 

Všechny suroviny použijte kvalitní a také využijte čerstvý jarní med.

Všechny suroviny smícháme. Tato snídaně či svačina výrazně posiluje, uklidňuje, podporuje snižování zánětů a zvyšuje kvalitu kostí a tkání.

foto-redaktor

Ivana Georgievová

Ayurvéda a zdravé stravování
Profil
Zaujal vás článek?

Sdílejte ho se svými přáteli

Podobné články
img-článek

Průvodce rostlinnou stravou: jak poznat zralé avokádo?

8.5.2018 Celý článek
img-článek

Pomazánka z muškátové dýně a pivní bochánky

21.10.2017 Celý článek
img-článek

Mrkvový dort má v Americe i svůj národní den. Ochutnejte i vy!

20.5.2016 Celý článek
img-článek

Italská dobrota: Quiche s fenyklem a sušenými rajčaty

5.1.2018 Celý článek